Een effectieve conversie optimalisatie strategie | Webcrafter

Een effectieve conversie optimalisatie strategie, zonder tijd of geld te verspillen

Conversie optimalisatie kan tijdrovend en duur zijn.

Grote bedrijven geven vaak duizenden euro’s uit aan het optimaliseren van de conversieratio. Zelf voeren we ook A/B tests uit op onze belangrijkste pagina’s. Onze ervaring is dat een goede conversie optimalisatie strategie zich dubbel en dwars terugverdient en een massale ROI heeft. Daarom zijn wij ook bereid hier tijd en geld in te steken.

Maar wat als je geen tijd of geld hebt?

Ook dan is er een mogelijkheid om aan conversion rate optimization te doen.

Als start-up zijn zowel tijd als geld vaak schaars. Daarom delen we in dit artikel 6 zaken om mee aan de slag te gaan. Als je resultaat wilt zien zijn dit de stappen die je moet zetten.

Bovendien heb je geen groot budget of maanden tijd nodig.

1. Analyseer je website snelheid

Website snelheid is het typische laaghangend fruit van conversie optimalisatie. Een eenvoudige snelheidsverhoging kan de conversie van jouw website verbeteren.

Waarom? Omdat website gebruikers ongeduldig zijn. Volgens onderzoek verwachten website bezoekers dat een website binnen 2 seconden wordt geladen.

En wat gebeurt er als jouw site niet zo lang laadt? De gebruiker klikt weg en verlaat jouw site om nooit meer terug te keren.

Het is duidelijk dat een trage site rampzalig is voor je omzet.

Zo ontdekte Amazon dat hun inkomsten met 1% verbeterden voor elke 100 milliseconden die de laadtijd verbeterde.

Tools om inzicht te krijgen in de snelheid van jouw website zijn:

Ik zou starten met GTmetrix, ga naar hun website en vul jouw website URL in.

GTmetrix zal de site analyseren, wat minder dan een minuut duurt. Ze bieden een volledig rapport over de prestaties van jouw website.

Vooral de aanbevelingen die uit het rapport rollen zijn waardevol. Eigenlijk zie je hier exact wat je moet doen om je website sneller te maken. De lijst is gerangschikt van slechtste performance tot best presterend.

Als het cijfer voor een bepaald onderdeel lager is dan aan A is het tijd om het te verbeteren.

Als je klikt op een bepaald onderdeel kom je te weten waarom dit de aanleiding is voor een tragere website en wat je eraan kunt doen.

Afhankelijk van je technische kennis kun je nu zelf je website snelheid verbeteren, of anders een web developer inschakelen om enkele van de problemen op te lossen.

2. Lanceer een enquête

Het doel van conversie optimalisatie is meer omzet genereren via je bestaande website bezoekers. Wie kan dus beter input geven dan jouw eigen website bezoekers?

Een enquête helpt je om waardevolle informatie te verkrijgen over het gebruiksgemak en de performance van jouw website.

Een conversie optimalisatie strategie wordt een stuk makkelijker als je weet wat jouw websitebezoekers belangrijk vinden. Een enquête kan hierin uitkomst bieden.

Met SurveyMonkey maak je binnen een handomdraai een enquête die je vervolgens eenvoudig online kunt aanbieden.

Zo hark je binnen een mum van tijd waardevolle klantinzichten binnen.

Zaken die je kunt uitvragen via een enquête:

  • Vraag waarom de website bezoekers op jouw site zijn,
  • Welke marketingkanalen zijn het handigste vinden,
  • Hoe zij hun privacy waarderen,
  • Wat hun kijk op jouw merk is,
  • Hoe vaak ze informatie willen ontvangen.

3. Conversie funnel in Google Analytics opzetten

Het opzetten van een conversie optimalisatie strategie wordt stukken makkelijker als je een conversie trechter hebt, ofwel een conversie funnel. Deze kun je instellen in Google Analytics.

Met wat basiskennis van Google Analytics en een uurtje tijd kun je al een conversie trechter instellen.

Eén van de belangrijkste voordelen van een conversie trechter is dat het conversieproces hiermee visueel wordt. Dit maak het makkelijker om te zien waar eventuele gaten in de trechter zitten.

Het maken van een conversie trechter is gratis en relatief snel gedaan.

Bekijk anders ook dit artikel met uitleg (in het Engels) over het aanmaken van zo’n trechter.

4. Onderzoek wat je websitebezoekers doen

Je website optimaliseren voor conversies betekent dat je moet weten wat website bezoekers op welke pagina’s doen. Je kunt dit op verschillende manieren onderzoeken.

Handige tools om hier inzicht in te krijgen zijn CrazyEgg en Hotjar.

Deze werken onder andere met heatmaps om te zien waar veel geklikt wordt.

5. A/B test de juiste dingen

Niet alle A/B test zijn even waardevol. Sommige test zijn ronduit een totale verspilling van tijd en geld. Sommige tests leveren geen resultaten op.

Om jouw tijd en budget optimaal te benutten is het handig om de volgende tests uit te voeren – deze leveren vaak handige inzichten op:

  • Headlines zijn één van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze op een pagina landen. De formulering van je headline kan vaak conversie verhogend werkend nadat deze is geoptimaliseerd.
  • Een veilig gevoel is enorm belangrijk voor het verhogen van conversies. Heb jij al een SSL-certificaat en toon je diverse geld-terug garanties of bied je trial-versies van jouw service? Test hier absoluut eens mee en kijk wat het doet voor je conversieratio.
  • Formulieren maak je het liefst zo kort mogelijk. Des te minder invulvelden, des te beter de conversieratio. Experimenteer wat er gebeurt met de kwaliteit en kwantiteit van jouw conversies als je het aantal invulvelden vermindert.
  • Reviews en testimonials zijn één van de krachtigste factoren om mensen te overtuigen. Experimenteer met de positie en hoeveelheid van reviews en testimonials om je conversies te verhogen.
  • Het bestelproces is waar het allemaal gebeurt. Conversie optimalisatie kun je realiseren door het aantal mensen dat een vol winkelwagentje verlaat te verminderen. Je kunt bijvoorbeeld een twee-staps afrekenproces testen ten opzichte van een drie-staps afrekenproces.
  • Tot slot is het handig om met je pagina lay-out te experimenteren. Test met de lay-out van je bestemmingspagina’s om te ontdekken wat het beste werkt.

6. Optimaliseer voor omzet, niet voor conversies

Houd wel in de gaten dat je niet persé optimaliseert voor conversies, maar voor omzet.

Er zijn tientallen verschillende A/B tests uit te voeren, maar uiteindelijk draait het allemaal om hetzelfde.

Het verhogen van de omzet die je online genereert.

Dat is het doel dat je voor ogen wilt houden.

Conclusie

Vaak wordt gedacht dat conversie optimalisatie tonnen aan geld en tijd kost. Gelukkig kun je ook in beperkte tijd en met beperkte middelen al een conversie optimalisatie strategie uitvoeren.

Door de bovenstaande adviezen in de praktijk te brengen kun je binnen korte tijd al meer conversies verwachten. Kleine, goedkope en consistente optimalisaties kunnen op lange termijn enorme ROI leveren.

Doe jij al aan conversie optimalisatie?