Meer conversie met je webshop: tips | Webcrafter

Meer conversie met je webshop

Als webshop eigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om je omzet te verhogen.

Eén van de makkelijkste manieren om meer omzet te genereren is door je conversie te verhogen. Je haalt dan meer omzet uit je bestaande website bezoekers.

In dit artikel delen we enkele van de meest praktische tips om meer conversie met je webshop te realiseren.

Vereenvoudig het betalingsproces

Potentiële klanten hoeven zich hopelijk niet in allerlei bochten te wringen om bij jou te kunnen kopen. Maak het bestelproces zo eenvoudig mogelijk.

Mensen zijn druk en hebben een korte aandachtspanne. Ze willen snelheid en gemak. Je kunt precies dat bieden door het betaalproces zo gestroomlijnd mogelijk te maken.

Is het momenteel verplicht om een account aan te maken voordat men kan bestellen? Experimenteer dan eens wat het met de conversie ratio doet als je mensen als Gast (zonder regisratie) laat bestellen.

Ook het aanbieden van een ruim aanbod aan betalingsopties kan conversies een duwtje in de rug geven. Het accepteren van PayPal, creditcards of zelfs cryptocurrency kunnen helpen om de productverkoop te verhogen.

Het is ook handig om zo min mogelijk invulvelden bij formulieren te plaatsen. 14% van de online shoppers meldt dat zij afhaken zodra er tijdens het betalingsproces teveel informatie wordt gevraagd.

Een goede manier om het bestelproces te vereenvoudigen is om de factuur- en verzendinformatie automatisch in te vullen op basis van de eerdere bestelgeschiedenis. Hoe meer je kunt doen voor de klant, des te groter de kans dat hij zijn aankoop goed afrond.

Gebruik heatmaps
Een heatmap helpt om inzicht te geven in hoe jouw website bezoekers door je webshop browsen, waar ze op klikken, hoe ze formulieren invullen en zoekvakken gebruiken.

Meer conversie met je webshop wordt makkelijker als je weet wat jouw webshop bezoekers doen. Mogelijk zie je aan de hand van de heatmap waar struikelblokken liggen in het bestelproces.

Een heatmap kan allerlei inzichten geven over waarom je potentiële klanten niet converteren. Je kunt mogelijk ontdekken waarom mensen het bestelproces verlaten en mogelijk andere conversie optimalisatie mogelijkheden ontdekken.

Veel heatmap oplossingen bieden de mogelijkheid om een A/B test los te laten op basis van de klik- en activiteitsdata die is geanalyseerd. Hierdoor wordt de algehele shop ervaring mogelijk verbetert.

Gebruik retargeting op verschillende platforms

Retargeting helpt om een verloren klant terug te halen naar je webshop. Nadat je de persoon hebt geïdentificeerd die mogelijk interesse heeft in jouw producten kun je ze op internet ‘volgen’ met behulp van gepersonaliseerde advertenties.

Sommige mensen vinden retargeting ontzettend irritant, maar de waarheid is dat het enorm effectief is, anders zou het niet meer bestaan.

Retargeting kun je inzetten zodra iemand begint aan het bestelproces, maar dan vroegtijdig afhaakt. Met regargeting kun je de prospect een gepersonaliseerde advertentie op Facebook laten zien. In de advertentie toon je bijvoorbeeld het product dat de potentiële klant aan zijn winkelwagentje had toegevoegd.

Er wordt gezegd dat er zeven contactmomenten nodig zijn voordat een potentiële klant bij je koopt. Retargeting op Facebook, via het Google Display netwerk en via andere kanalen helpen om met jouw webshop top of mind te zijn bij de potentiële klant.

Start vandaag nog met retargeting en ontdek direct de voordelen voor jouw webshop.

Geautomatiseerde cart abandonment e-mails

Een andere manier om verloren klanten terug te halen is via geautomatiseerde cart abandonment e-mails. Dit houdt in dat je een klant een mail stuurt als hij afhaakt tijdens het bestelproces. Je laat simpelweg weten dat hij nog producten in zijn mandje heeft zitten en vraagt of hij daar nog interesse in heeft.

Er wordt aangeraden om 15 minuten na het afhaken de eerste mail te sturen en daarna na 4 uur nogmaals.

Je kunt natuurlijk het beste experimenteren wat voor jouw webshop optimale resultaten geeft.

Als jij te maken hebt met veel verlaten winkelwagentjes is dit een hele handige oplossing om meer conversie met je webshop te draaien. Tevens raden we in dat geval aan om sessie-opnames te bekijken van potentiële klanten die hun winkelwagentje hebben verlaten. Dit geeft een beter beeld van waarom men niet doorgaat met bestellen.

Conclusie

Maak het bestelproces zo snel en gemakkelijk als mogelijk, gebruik heatmaps, zet retargeting in en geautomatiseerde cart abandonment e-mails. Dat zijn enkele van de beste tips om snel meer conversie met je webshop te behalen.

Wat is jouw grootste obstakel om meer omzet uit je webshop te halen? Neem vrijblijvend contact op voor een strategie sessie waarin we quick wins in kaart brengen voor jouw webwinkel.