Wat zijn de kosten van adverteren op Google?”
Een logische vraag. Je wilt natuurlijk weten hoeveel budget er nodig is om aan de slag te gaan met online advertenties in Google. Helaas is er geen antwoord dat altijd klopt. De adverteren op google kosten zijn namelijk afhankelijk van verschillende factoren.
Als je nieuw bent in de wereld van PPC (Pay-per-Click) wil je weten wat je budget moet zijn en wat je kunt verwachten als je aan de slag gaat met Google Ads. In dit artikel gaan we daarom onderzoeken hoe de kosten van Google Ads advertenties zijn opgebouwd.
De kosten van Google Ads (voorheen Google AdWords) zijn afhankelijk van verschillende variabelen. In dit artikel gaan we deze variabelen nader onderzoeken, gaan we bekijken hoe je een realistisch advertentiebudget maakt en of het überhaupt zin heeft om te adverteren in Google voor jouw bedrijf.
In het kort:
- Google Ads is een veilingsysteem dat bedrijven beloont die hoge kwaliteit advertenties plaatsen met lagere kosten en betere advertentieplaatsingen.
- Je heb via Google Ads veel controle over je advertentiebudget.
- De gemiddelde kosten per klik in Google Ads liggen tussen de €1 en €2 in het zoeknetwerk. De gemiddelde CPC in het Display Netwerk zijn minder dan €1.
- De duurste zoekwoorden in Google Ads kosten €50 of meer. Dit zijn over het algemeen mega-competitieve zoekwoorden in sectoren met hoge customer lifetime value, zoals verzekeringen.
Hoe werkt Google Ads?
Als je wilt weten hoeveel adverteren via Google Ads kost is het belangrijk om te snappen hoe het advertentieplatform werkt.
Het ontwerp van het veilingsysteem van Google speelt namelijk een grote rol bij de opbouw van de Google Ads kosten. Als je dit systeem begrijpt wordt het een stuk makkelijker om een realistisch advertentiebudget op te stellen.
Google Ads gebruikt een veilingmodel om zowel advertentieplaatsing als kosten te bepalen. Een advertentieveiling begint zodra een gebruiker iets opzoekt in Google. Als de zoekopdracht overeenkomt met zoekwoorden waarop adverteerders bieden worden in aanmerking komende advertenties geveild.
Tijdens dit proces worden de advertentieplaatsing en kosten per klik bepaald. De positie van jouw advertentie is gebaseerd op twee dingen: jouw maximale bod voor dat specifieke zoekwoord en de kwaliteitsscore (quality score) van jouw advertentie.
De kwaliteitsscore van jouw advertentie wordt bepaald door een combinatie van relevantie, klikfrequentie en de pagina die men ziet na een klik op de advertentie.
De formule voor advertentiepositie is vrij eenvoudig:
(jouw maximale CPC-bod) x (de kwaliteitsscore van jouw advertentie).
Is je maximale bod voor een specifiek zoekwoord €2 en jouw advertentie heeft een kwaliteitsscore van 8, dan is jouw advertentiepositie 16. Binnen een enkele veiling wint degene met de hoogste advertentiepositie, deze adverteerde krijgt de beste advertentieruimte.
Google gebruikt ook de advertentiepositie om te bereken hoeveel je per klik betaalt.\n\nDe formule die ze gebruiken om de Cost-per-Click te berekenen is:
(advertentiepositie van de advertentie onder die van jou) / (jouw kwaliteitsscore) + €0,01.
Waarom adverteren op Google Ads?
Ondanks dat de kosten van adverteren via Google Ads sterk afhankelijk zijn van de branche, strategie en concurrentie biedt het platform ook flinke voordelen.
1. Controle over budget
Weinig andere advertentieplatforms bieden zoveel controle over hoe je jouw marketingbudget uitgeeft als Google Ads. Er is geen minimale investering nodig om een Google Ads account aan te maken of een PPC campagne te starten.
Als je zou willen kun je een testcampagne starten met een dagbudget van slechts €5.
Houd er wel rekening mee dat de resultaten die je krijgt afhankelijk zijn van hoe competitief jouw niche is en welke zoekwoorden je hebt geselecteerd om op te adverteren.
2. Schaalbaarheid
Alles wat je in Google Ads doet gebeurt realtime.
Dit betekent dus ook dat je makkelijk kunt opschalen zodra een campagne succesvol is. Of je kunt juist opschalen om een slecht presterende campagne een duwtje in de rug te geven. Je zit bij Google Ads niet vast aan verplichte maandelijkse uitgaven, een contract of iets dergelijks.
De potentie om op te schalen via Google Ads is enorm. Als je een campagne hebt met een budget van €500 kun je die in theorie in één keer opschalen naar een budget van €5.000 of zelfs nog meer.
3. Analytics
Een ander voordeel van Google Ads is de toegang tot data over prestaties van de PPC campagnes.
Je kunt exact zien hoe vaak een advertentie is weergegeven, hoeveel mensen erop hebben geklikt, hoeveel mensen zijn geconverteerd na klikken en op welk tijdstip van de dag de advertentie het meest succesvol is. En dat is slechts het puntje van de ijsberg. De hoeveelheid data die beschikbaar is via Google Ads is enorm. Dit kan waardevolle klantinzichten opleveren.
Dit is ook één van de redenen waarom we bij Webcrafter groot fan zijn van online adverteren. In tegenstelling tot TV-reclames of radiospotjes zie je bij online advertenties exact het aantal bereikte mensen en het aantal mensen dat klant is geworden als gevolg van de online uiting.
Hulp nodig bij het bepalen van jouw Google Ads budget?
Het moge duidelijk zijn; er is geen vast antwoord op de vraag wat de adverteren op Google kosten zijn. En dat is niet voor niets. Hoeveel je uitgeeft aan Google advertenties is geheel aan jou. Je beslist zelf jouw budget.
Houd wel rekening met de verschillende variabelen die van invloed zijn op de kosten per klik. Afhankelijk van jouw doelstellingen zul je een bepaald budget nodig hebben. Dit wordt beïnvloed door de kosten-per-klik voor het zoekwoord en de markt waarin je actief bent.
Google Ads is een fantastisch advertentieplatform wat opschalen makkelijk mogelijk maakt. Je kunt eenvoudig bereik inkopen en hiermee extra klanten werven.
Heb je advies nodig bij het opstellen van een Google Ads campagne, of wil je dat wij een blik werpen om een lopende campagne te optimaliseren? Neem vrijblijvend contact op voor advies.