Een goede SEO landingspagina, wat is het geheim?

Of je nu ervaren bent in de wereld van het website maken, of je bent een absolute dummie, het maakt niet uit. Vandaag de dag worden er nog steeds landingspagina’s gemaakt waar je nekharen van overeind gaan staan. Dat is heel erg zonde van de investering in de website. De landingspagina van een webadres is vaak de pagina waar een bezoeker als eerst op terechtkomt, mensen zoeken namelijk vaak via Google, en via hier komen ze op jouw website terecht. Door middel van Google ‘’landen’’ de internetgebruikers op jouw website. Een goede landingspagina maken is dan ook van essentieel belang voor het creëren van een goede website waar de bezoeker ook blijft terugkomen.

Waarom is het zo belangrijk?

De verklaring is simpel, een goede landingspagina maken geeft veel meer garantie op successen voor de toekomst, je bereikt sneller de doelen die je stelt. Hedendaags is voor bedrijven de eerste indruk alleen nog maar belangrijker geworden. Welk soort website je ook hebt, de intentie is vaak om een samenwerking met een bedrijf te kunnen aangaan, dan wil je een goede eerste indruk maken. En met een blog exact hetzelfde; je wilt een site hebben waar de bezoeker naar blijft terugkomen.

Daarom is een investering van tijd, en misschien ook geld, voor het ontwerpen van een landingspagina van essentieel belang. Een goede landingspagina ontwerpen is als het ware wat een fundering is voor een huis, het is een basis die wanneer deze niet goed functioneert, ervoor zorgt dat het hele huis instort. Wanneer de fundering van de website niet op orde is, dan zul je klanten mislopen.

Het is helemaal zonde wanneer je wel veel geld investeert in het op peil houden van de rest van de website, zoals social campagnes, honderden euro’s aan Google AdSense kosten, geld aan visitekaartjes uitgeven en deze proberen te verspreiden. Wanneer dit al het geval is, dan kun je maar beter iets gaan doen aan de landingspagina wanneer deze niet op orde is, anders zal dit resulteren in een flink verlies aan geld.

Wat een maakt een goede landingspagina nou zo goed?

De volgende 4 elementen bepalen of een landingspagina van goede kwaliteit is:

1. Design

Een goed design bepaalt of een website aantrekkelijk is om je tijd op te spenderen. Tevens, wanneer je het effect van kleurenmarketing goed in je website weet te verwerken in combinatie met het design, dan ben je al helemaal binnen! Door middel van de juiste kleuren te koppelen aan onderwerpen op jouw website, kun je bij mensen bepaalde emoties, of gevoelens oproepen en daarmee aanmoedigen om op jouw site te blijven terugkomen omdat zij dit als aangenaam ervaren. Een goed design bepaalt sowieso of een site aangenaam is. Een rommelig design maakt een slordige indruk, en jaagt mensen snel weg, wanneer een design er aantrekkelijk uit ziet, dan verwacht men ook meer kwalitatief goede inhoud van de site.

2. Techniek

Ten tweede, er zijn allerlei technieken die je kunt toepassen om een webpagina aantrekkelijker te maken. We noemden net al even het voorbeeld van kleurmarketing. Verkoop jij eten op je site, dan kun je proberen veel donkerrood op een subtiele manier te verwerken, dit wekt een hongergevoel op en zet mensen dus eerder aan tot verkoop. Zo kun je dus kleurtjes die gekoppeld zijn aan de basis van het onderwerp van jouw site in je voordeel gebruiken.

Wees ook kort, mensen houden niet van het lezen van te veel tekst bij elkaar, zeker niet op een landingspagina. Wanneer je kort en duidelijk bent, en zo je landingspagina overzichtelijk houdt, dan is het voor de bezoeker eerder een aanmoediging om te blijven en rond te gaan kijken wanneer jouw site is wat hij/zij zoekt.

En zo zijn er nog veel meer technieken die je kunt gebruiken. Gebruik je deze op de verkeerde manier, of steek je überhaupt geen moeite in de toepassing van speciale technieken, dan is de landingspagina niet goed op orde.

3. Doel

Zoals net al gezegd, zeker op een landingspagina is het van belang om duidelijkheid te creëren. Wees concreet, en laat de bezoeker precies weten wat het doel is van de landingspagina.

Misschien wil je wel een speciale boodschap overbrengen, misschien wil je jouw belangrijkste product wel verkopen, of misschien wil je mensen aansporen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief om zo je bereik aan e-mail marketing te vergroten.

Natuurlijk, het is allemaal belangrijk, maar maak keuzes! Wanneer het voor de bezoeker niet duidelijk wat jij wilt, dan heeft een bezoeker ook geen idee op wat voor een site hij/zij terechtkomt.\nKies een duidelijk doel en probeer dit zo goed mogelijk tot uitvoering te brengen, vraag hiervoor desnoods hulp aan een specialist.

4. Inhoud

Wanneer je de doelstelling hebt vastgesteld, dan is het heel belangrijk om je te gaan focussen op de inhoud van de pagina. Nu moet je je als het ware proberen te begeven in het hoofd van de bezoekers. Hoe ga jij extra waarde bieden aan een bezoeker met jouw landingspagina, wat biedt jij de bezoeker, waardoor hij/zij bij jouw website aan het juiste (web)adres is! Bedenk wat je doelgroep is en wat deze doelgroep belangrijk acht.

Met de inhoud moet je namelijk 2 dingen weten te bereiken:

  1. Het overtuigen van de bezoeker, zo zal hij/zij inzien welke waarde jij kan bieden.
  2. Het creëren van een gevoel van bevestiging, wanneer je een bezoeker zo goed als overtuigd hebt, maar hem helemaal over de brug wilt laten komen, dan moet je net dat extra element weten te vinden wat ook echt de bevestiging geeft dat ze jouw site zoeken.

Tot slot moet je zorgen voor een goed call-to-action element! Wat je hiermee doet, is het aansporen van een webbezoeker tot het ondernemen van actie. Dit kan zijn, het kopen van een product, het maken van een afspraak op locatie, de aanvraag van een offerte, het is maar net wat jij wilt dat een bezoeker onderneemt na het bezoeken van jouw site.

Wat zijn de verdere geheimen?

Betere kennis is de sleutel tot succes.

De verdere geheimen van een goede landingspagina en de sleutel naar succes is: data! Je kunt een landingspagina bijvoorbeeld helemaal gaan voorzien van dingen als tags. Hiermee kun je allerlei data binnenhalen waarmee je het jezelf een stuk makkelijker maakt. Je kunt zo bekijken waar bezoekers op klikken, waar ze dus op letten, en zo krijg je een ideaal beeld van waar de verbetering zit. Je kunt zo ook kijken via wat voor een soort banner de bezoeker het meest geïnteresseerd is.

Wanneer je echt sterkte verbeterpunten ziet, dan is het misschien een idee om de landingspagina misschien helemaal om te gooien. En wanneer je je echt richt op de kleinste details, dan kun je wellicht dichter bij perfectie komen dan dat je ooit bent geweest.

Een oneerlijk voordeel?

Of het zozeer oneerlijk is zijn de meningen waarschijnlijk over verdeelt, maar dit is wél wat jou meer succes kan brengen. Zoek iemand die de succeses waar jij naar streeft al heeft behaald, en misschien is deze persoon wel bereid om jou te helpen! Dit soort mensen kunnen jouw allerlei soorten tips geven over wat jij kunt doen om de successen te behalen die jij zoekt met een goede landingspagina.

Of spiek bijvoorbeeld even bij een succesvolle concurrent, wat hebben zij dat jij niet hebt? Kun je dit wellicht aanpassen op een dusdanige manier dat jij dit op een andere manier weer in je voordeel kunt gebruiken?

Bouw een bereik op.

E-mail marketing en social media zijn belangrijk om een goed bereik op te bouwen, wat is nou het voordeel van een goed bereik? Wel, je kunt op deze manier klanten makkelijker targeten. Vanwege enkele privacywetten is het verboden om zomaar gegevens te gebruiken, maar wanneer de websitebezoeker deze zelf geven middels het invullen van een kort formulier kun jij deze gebruiken en hier op inspelen.

Een goede landingspagina zet dus aan tot actie! Zorg ervoor dat een klant actie onderneemt en maak duidelijk wat deze actie moet zijn, laat zien wat jij wilt, maak duidelijk waarom de klant dit moet doen.

Wanneer je een groter bereik hebt kun je het ook iets persoonlijker aanpakken. Middels allerlei handige tools kun je dingen als e-mail marketing automatiseren, stuur bijvoorbeeld op een bezoeker zijn verjaardag een speciaal persoonlijk mailtje met een bepaalde soort verjaardagskorting. Dit kan ook wonderen doen voor mond-tot-mond reclame, waardoor meer mensen over jouw website te horen krijgen.

We hebben ook nog een aantal handige tips voor je.

Zadel niet op met verplichtingen

Laat je bezoekers weten dat ze bij jouw website weinig verplichtingen hebben. Neem bijvoorbeeld de formulieren waar je bij aankoop altijd allerlei gegevens moet invullen, die vinden mensen enorm irritant, dit kan je enorm veel klanten kosten en dat is ongelooflijk zonde. Laat de mensen weten dat ze bij jou veel vrijheid krijgen.

Gebruik de zoekmachine in je voordeel

Een zoekmachine gebruikt men om dingen op te zoeken, en dit is waarschijnlijk de voornaamste manier waarop iemand jouw website zal bereiken. Pas je landingspagina aan, op een dusdanige wijze dat dit in je voordeel werkt wanneer het aankomt op het vinden van jouw website. Je kunt allerlei trucjes toepassen om je positie in Google te verbeteren. Je kunt ook een SEO specialist inschakelen om je SEO te verbeteren, op deze manier heb je iemand die weet wat hij doet, die werkt aan jouw SEO zodat jouw positie binnen de zoekmachine gegarandeerd wordt verbeterd.

Combineer productpromotie met betaald verkeer

Wanneer je gaat werken in enkele vorm van betaald verkeer, dan kun je de landingspagina ook gebruiken in combinatie met dit aspect. Je kunt bijvoorbeeld je belangrijkste product promoten, en door middel van een deal met een ander bedrijf – bijvoorbeeld een complementair goed – 2 vliegen in 1 klap slaan!

Landingspagina i.c.m internetmarketing

Je kunt je landingspagina wel inzetten als een soort los fungerende tool, maar je kunt een landingspagina het beste combineren met een strategie op het gebied van internet marketing, dit werkt vaak heel goed, dit maakt een goede indruk op bedrijven en eventuele andere klanten.

Geef de bezoeker een blijk van waardering

Laat zien dat jij jouw bezoekers waardeert, geef aan hoe veel hij/zij voor jou waard is, geef bijvoorbeeld een korting op een bepaald product bij het inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zo kun je je email database vergroten, en het komt de klandizie ten goede.

Gebruik een combinatie van social media

Social media is tegenwoordig niet weg te denken. Mensen kijken je raar aan wanneer je zegt dat je ze niet hebt, zelfs de oudere generatie begint er tegenwoordig aan. Als website bezitter is dit tegenwoordig bijna noodzaak, alle bedrijven communiceren namelijk tegenwoordig veel via social media.

Wanneer je een groot bereik hebt, dan heb je ook kans om meer bezoekers naar je site te trekken en andersom. Je kunt ook via de site naar social media accounts linken om meer volgers te trekken. Social media is namelijk een hele goede plek voor het inluiden van campagnes.

Bedenk wel even goed welke doelgroep je hebt, de jongere generatie zit vooral op Instagram, terwijl Twitter meer echt iets is voor de wat oudere generatie.

Blijf zoeken naar verbetering!

Je kunt nooit iets helemaal perfectioneren, het is nooit helemaal af. Je kunt telkens dingen veranderen om je landingspagina aan te passen aan een nieuwere periode, je kunt bepaalde dingen optimaliseren. Kortom, er is altijd ruimte voor verbetering. Met dit soort dingen kan zelfs het allerkleinste verschil een verdubbeling van de verdienste tot gevolg hebben. Laat je landingspagina wellicht eens in de zoveel tijd door een andere professional beoordelen!

Tot slot.

Een goede landingspagina opzetten is dus nog best wel een klus, maar, er zijn allerlei soorten trucjes waarmee jij jouw SEO landingpages kunt verbeteren. Schakel desnoods professionals in, want dit is ook niet iets wat je er zomaar even naast doet, en wat zo maar even klaar is. Wanneer je een goede landingspagina wilt opzetten zonder al te veel kennis, dan kan dit best lang duren. Wanneer je een ervaren persoon benadert weet je dat je goed zit. Wanneer je dit wel alleen doet, raffel het niet af, dit kan écht resulteren in een massale daling van de omzet!

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>