Goedkoopste SEO? Zó doe je SEO met een klein budget (+17 tips)

goedkoopste seo goedkoop of duurkoop

Kwalitatieve SEO is duur vanwege de expertise en de benodigde tijd die nodig zijn om een strategie succesvol uit te voeren.

Technische website-aanpassingen, grondig zoekwoordenonderzoek, het schrijven van geoptimaliseerde content en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks vereisen allemaal gespecialiseerde vaardigheden en tijd. Bovendien zijn de effecten van SEO meestal pas op de lange termijn zichtbaar, wat een grote (tijds)investering nodig maakt.

Besparen op technische, on-page en offpage-SEO

SEO bestaat grofweg uit drie onderdelen:

  • Technische SEO: omvat het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Dit bestaat uit onderdelen als snelheid, gebruiksvriendelijkheid en crawlability. Het vereist vaak technische kennis en ervaring om deze elementen te verbeteren. Gelukkig kun je zo’n 80% van je website optimaliseren door WProcket te gebruiken. Door deze plugin te gebruiken geef je jouw websitesnelheid een aanzienlijke boost – zonder dat je developers nodig hebt!
  • On-page SEO: gaat om het optimaliseren van de tekst óp je pagina’s. Denk hierbij aan title tags, meta-omschrijvingen en het gebruik van zoekwoorden in je content. Dit kan je eenvoudig zelf doen met behulp van de Yoast SEO plugin of de RankMath plugin.
  • Offpage-SEO: dit omvat onder andere linkbuilding en is één van de duurdere onderdelen van SEO (tenzij je bij een sketchy partij linkjes inkoopt! ). Maar ook hier kan je kosten besparen door zelf aan de slag te gaan met het verkrijgen van backlinks. Denk hierbij aan gastbloggen, samenwerken met andere websites en het delen van waardevolle content op social media.

Goedkope manieren voor technische SEO

Wil je een website die veel bezoekers genereert? De basis is een stevig technisch fundament. Gelukkig zijn er goedkope manieren om je technische SEO te verbeteren:

  • Gebruik gratis hulpmiddelen zoals Google’s PageSpeed Insights om te begrijpen waar verbeteringen nodig zijn.
  • Optimaliseer afbeeldingen met compressietools, zoals TinyPNG. Hiermee kan je afbeeldingen comprimeren, zodat ze minder zwaar zijn om te laden.
  • Minimaliseer het gebruik van zware plugins die je website vertragen. Verwijder alle niet-essentiële plugins en beperk je tot degene die echt nodig zijn.
  • Kies voor een goede hostingprovider die ervaring heeft met WordPress-sites. Een goede provider kan helpen bij technische problemen en tips geven om je website te optimaliseren.

Zelf zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Zoekwoorden vormen de basis van elke SEO-strategie. Gelukkig kun je met wat tijd en toewijding zelf zoekwoordenonderzoek doen met gratis tools en handigheden:

  • Gebruik gratis SEO-tools zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest, en AnswerThePublic om relevante zoektermen te vinden. Mik hierbij op een zo hoog mogelijk zoekvolume en zo laag mogelijke concurrentie score (vaak uitgedrukt als Keyword Difficulty, of iets dergelijks)
  • Bestudeer je concurrenten om te zien op welke zoekwoorden zij zich richten. Bekijk welke zoekwoorden in hun title tags en blog-titels zitten. Vaak geeft dit al een goed beeld op welke zoekwoorden zij zich richten.
  • Wees creatief en denk na over mogelijke variaties op zoekwoorden. Bijvoorbeeld door locatie toe te voegen of synoniemen te gebruiken.

Goede & gratis zoekwoorden tools

Enkele goede (en gratis) zoekwoorden tools zijn:

Persoonlijk ben ik (Sander) erg fan van Mangools. Deze tool is niet zo duur en je kan er behoorlijk veel mee. Bovendien is hij ook niet zo overweldigend, wat deze SEO tool ideaal maakt voor beginners.

Bespaar kosten op on-page SEO

Ook op gebied van on-page SEO zijn er ook verschillende manieren om kosten te besparen:

  • Schrijf zelf unieke title tags voor elke pagina. Gebruik hierin relevante zoekwoorden. Kijk ook hoe concurrenten hun title tags hebben opgebouwd. Dit geeft vaak goede inzichten over wat goed werkt.
  • Schrijf zelf unieke meta-omschrijvingen voor elke pagina. Een pakkende en relevante meta-omschrijving kan ervoor zorgen dat mensen eerder op jouw link klikken in de zoekresultaten.
  • Voeg interne links toe naar relevante pagina’s op je website. Dit helpt niet alleen zoekmachines om je website beter te begrijpen, maar vergroot ook de kans dat mensen langer op je website blijven.
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je content. Probeer deze zo natuurlijk mogelijk te verwerken in je teksten. Keyword stuffing, oftewel het overmatig gebruiken van zoekwoorden, wordt afgestraft door zoekmachines en komt niet natuurlijk over. Je wilt zoekwoorden gebruiken in de title, eerste alinea (als dat logisch past), een aantal keer in de bodycopy en een aantal keer in een tussenkop.
  • Gebruik afbeeldingen in je blog-artikelen. Dit maakt de tekst visueel aantrekkelijker en kan ook helpen om beter te ranken in zoekmachines. Zorg ervoor dat de bestandsnamen en alt-tags van de afbeeldingen relevant zijn voor het onderwerp van je post. Je kan hier gratis afbeeldingen vinden: Pexels.com of zelf afbeeldingen maken met ChatGPT.

Bespaar honderden euro’s door zelf je teksten te schrijven

Content is king in de wereld van SEO. Door zelf teksten (die SEO-proof zijn) te schrijven en te promoten kan je aanzienlijk besparen. Zoals eerder vermeld raden wij aan om tenminste 4 blogs per maand te schrijven. Dit komt neer op één blog per week. Dat lijkt misschien veel, maar zodra je eenmaal een routine hebt gevonden is het prima te doen om elke week één blog te schrijven.

Je bouwt hiermee bovendien aan een kennisbank van blogs op je website, die voor meer organisch verkeer kunnen zorgen.

  • Focus op kwaliteit boven kwantiteit. Optimaliseer je content voor lezers én zoekmachines door gebruik te maken van de gevonden zoekwoorden.
  • Deel je content op sociale media om je bereik te vergroten zonder extra kosten.
  • Schrijf met jouw doelgroep in het achterhoofd. De content moet mega-relevant én waardevol voor hen zijn.

Goedkope linkbuilding tactieken: 3 tips

Het verkrijgen van (goede) backlinks is vaak een duur onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Het is namelijk erg tijdrovend om dit te doen.

Er zijn echter veel partijen die linkjes inkopen op Private Blog Networks (PBNs). Hiermee houden zij de kosten laag, maar let wel op: deze manier van werken is tegen de richtlijnen van Google. Je kan zelfs een flinke straf van Google krijgen als ze erachter komen!

Wat dan wel doen? Check deze budget-proof oplossingen:

  • Maak deelbare content die van nature backlinks aantrekt. Dit wordt ook wel Shareable Assest genoemd. Denk hierbij aan gratis tools, waardevolle infographics of monsterblogs.
  • Bouw relaties op met andere website-eigenaren in je niche voor gastblog mogelijkheden.
  • Gebruik sociale media platforms zoals Reddit of Quora om links te delen naar je content. Let op: overdrijf hiermee niet, want dit kan als spam worden gezien en schadelijk zijn voor je SEO.

Tips voor een goedkopere SEO-aanpak (samenvatting)

Dus, om samen te vatten, zijn dit de belangrijkste optimalisaties om je SEO te verbeteren met zo min mogelijk kosten:

  1. Installeer WProcket voor het optimaliseren van website snelheid (onderdeel van technische SEO)
  2. Gebruik Yoast of RankMath om de SEO-score van je website te zien.
  3. Doe zelf zoekwoordenonderzoek met één van de gratis tools of trials.
  4. Schrijf elke maand zelf 4 blogs en plaats deze op je website.
  5. Schrijf 2 tot 3 guest blogs en ga deze actief aanbieden bij relevante websites die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn (maar geen directe concurrenten zijn).

Conclusie

Hoewel SEO beroemd (of berucht) is om zijn hoge kosten, is het wel degelijk mogelijk om zelf SEO te doen. Door zelf de handen uit de mouwen te steken en slim gebruik te maken van beschikbare middelen, zoals gratis SEO-tools, kan je ook met een beperkt budget resultaat boeken.

Veelgestelde vragen over goedkope SEO

Door slim en strategisch te werk te gaan kan je ook met een beperkt SEO-budget meer websitebezoekers genereren.

Wat is de goedkoopste manier om SEO te doen?

De goedkoopste manier om zelf SEO te doen is het volgen van een online training over SEO en dan zelf aan de slag met het schrijven en publiceren van blogs. We raden aan om tenminste 4 blogs per maand te schrijven (en zelfs nog meer in competitieve markten). Daarnaast kan je mogelijk wat quick wins doorvoeren aan je website zodat de snelheid en gebruiksgemak geoptimaliseerd worden. Hiermee leg je een goede basis voor meer websitebezoekers.

Kan ik SEO helemaal zelf doen?

Ja, met voldoende inzet en onderzoek kun je de basis van SEO zelf toepassen. Hier en daar zal je misschien wat hulp of advies nodig hebben, hier komt een Done-with-You SEO-service goed van pas. Informeer bij ons voor de mogelijkheden.

Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie?

SEO is een langdurig proces. Het kan enkele maanden duren voordat je verbeteringen in je rankings ziet. Reken zeker op een halfjaar voordat je aanzienlijk resultaat ziet. Hoe meer budget (of eigen tijd) je in SEO stopt, hoe sneller het kan gaan (omdat je op meer zoekwoorden zichtbaar kan worden dan). Maar reken altijd op tenminste 3 tot 6 maanden.

Zijn gratis SEO-tools effectief?

Ja, veel gratis tools bieden waardevolle inzichten en zijn een goed startpunt voor beginners. Mocht je wat meer budget hebben, dan raad ik de tools van Mangools aan.

Bestaat er zoiets als goedkope SEO?

Ja, door zelf tijd en moeite te investeren in het optimaliseren van je website en content kan je op een goedkope manier resultaten behalen. Het vergt wel discipline en doorzettingsvermogen, maar het is mogelijk om met beperkte middelen SEO te doen. De resultaten die je kan verwachten zijn afhankelijk van wat je concurrentie doet aan SEO.

Hoe duur is SEO?

SEO start vaak vanaf €500 per maand en kan oplopen tot tienduizenden euro’s per maand. Wil jij SEO uitbesteden? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Wat zijn de beste gratis SEO tools?

Zie het lijstje wat hierboven in dit artikel is vermeld voor goede, gratis SEO tools.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>