- Doorklik-ratio van zoekresultaten
Als je het goed doet in SEO, zul je mogelijk ook goed scoren in lokale SEO.
Zorg ervoor dat je meta titels en omschrijvingen aansporen om door te klikken. Maak duidelijk wat men op de achterliggende pagina kan verwachten, zodat het bezoek aan je website aansluit bij hun verwachtingen.
- Gelokaliseerde content
Zorg ervoor dat je frequent content plaatst waarin je zoekwoorden en locaties kunt benoemen. Schrijf bijvoorbeeld over lokale evenementen, mits dit aansluit bij jouw merk.
- On-page locatie en zoekwoord optimalisatie
Je wilt niet enkel je pagina optimaliseren voor een zoekwoord, bijvoorbeeld “online marketing diensten”. Optimaliseer dan liever voor zoekwoord én locatie, zoals “online marketing diensten Zeeland”.
- Title + Meta Omschrijving
Gebruik belangrijke zoekwoorden én locaties in je title tag en meta omschrijving, waar mogelijk.
Dit gaat eigenlijk hand in hand met het bovengenoemde punt, maar het is dermate belangrijk dat we dit punt nogmaals willen vermelden.
- Hoge kwaliteit inkomende links
Dit is geen verassing: links van websites die Google vertrouwt zijn goed voor SEO.
Een solide link profiel is dus ook zeker goed voor hogere rankings in lokale SEO.
- Diversiteit van inkomende links
Je wilt diverse inkomende links die relevant zijn van websites die autoriteit hebben en links moeten op organische wijze zijn verkregen.
Inkomende links zijn enkele van de belangrijkste lokale SEO ranking factoren.
- Inkomende links van andere lokale websites
Links van lokale nieuws websites, community websites, blogs et cetera, laten zien dat je een betrouwbare website hebt.
- Inkomende links met locatie en zoekwoord in Anchor Tekst
Verschillende inkomende links van diverse geoptimaliseerde websites zijn goed, maar nog beter zijn inbound links afkomstig van een site met autoriteit welke in de link naar jouw website bijvoorbeeld je stad vermeldt.
- Nabijheid bij zoeker
Je kunt niks veranderen aan de fysieke locatie waar je bent gevestigd, toch is dit natuurlijk enorm van belang. Zorg er daarom voor dat je NAW-gegevens altijd kloppen en consistent zijn.
- Domein Autoriteit van je website
Domain Authority is één van de allerbelangrijkste signalen voor een goed scorende website, zowel lokaal als voor SEO in zijn algemeen. Let wel; het verhogen van je domein autoriteit is niet iets dat je even doet, het duurt lang maar werpt dan ook zeker zijn vruchten af.
Conclusie
We hopen dat je nu een beter beeld hebt van de belangrijkste lokale SEO ranking factoren, die kunnen leiden tot meer klanten. Gebaseerd op bovenstaande informatie kunnen we de belangrijkste inzichten samenvatten in twee punten.
Als eerste is het enorm belangrijk om een Google My Business account aan te maken en te optimaliseren. Dit houdt in dat je onder andere de juiste categorie(ën) selecteert, afbeeldingen toevoegt, reviews vergaart en hierop reageert.
Ten tweede is het enorm belangrijk om een holistische SEO aanpak te hanteren voor je website. Dit houdt onder andere in dat je waardevolle content moet maken met zowel belangrijke keywords als ook vermelding van je locatie(s), een sterk link profiel wilt opbouwen en wilt zorgen voor geoptimaliseerde meta gegevens.