Hoe Kunnen Bedrijven In Nederland Hun Lokale Seo Verbeteren?

Hoe kunnen bedrijven in Nederland hun lokale SEO resultaten verbeteren?

Volgens Hubspot.com gebruiken ruim 97% van de mensen een online zoekmachine om een lokaal bedrijf te vinden. Bron: https://blog.hubspot.com/marketing/seo

Dit verklaart waarom onder kleine en middelgrote bedrijven lokale vindbaarheid en lokale SEO steeds belangrijker wordt.

Als je een fysiek pand hebt kan lokale SEO helpen om meer klanten te genereren en je naamsbekendheid doen toenemen na verloop van tijd.

Ons team heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar lokale SEO factoren en publiceert de bevindingen in deze rapportage, met als doel om je te helpen deze belangrijke factoren voor je eigen bedrijf succesvol toe te passen, zodat je hoger kunt scoren in de lokale zoekresultaten.

Als je wilt dat jouw bedrijf beter scoort in Google’s lokale zoekresultaten lees dan snel verder en ontdek waar je mee aan de slag kunt.

Onderzoek parameters

  1. Negen branches – Horeca, Juridische dienstverlening, Makelaardij, Gezondheid en zorg, Hotels en reizen, IT services en computer onderhoud, Financiële dienstverlening, Consultancy en Marketing.
  2. Locatie – Nederland
  3. Achttien factoren (data points) - Google Business Listing, Meta Title, Meta Description, Heading tag, Alt text, Technologie/website systeem, Google page laad snelheid, Social Media kanalen, Profile Strength, Page Authority / Domain Authority, Total Link, External Link, Blog, Afbeeldingen, Video’s, Reviews, Responsive design.

9 lokale bedrijfsbranches die zijn onderzocht

  1. Horeca
  2. Juridische dienstverlening
  3. Makelaardij
  4. Gezondheid en zorg
  5. Hotels en reizen
  6. IT service en computer onderhoud
  7. Financiële dienstverlening
  8. Consultancy
  9. Marketing

Google My Business Signalen

Onderzoeksresultaten



  • 12% van de onderzochte websites heeft geen Google Business Listing

  • 88% van de onderzochte websites heeft een Google Business Listing

On page Signalen

Meta Title Statistieken



  • 18% van de onderzochte websites heeft een goede lengte en zoekwoord in de meta title

  • 23% van de onderzochte websites heeft een lange meta title

  • 3% van de onderzochte websites heeft geen meta title

  • 56% van de onderzochte websites heeft een te korte meta title

Meta Description statistieken



  • 12% van de onderzochte websites heeft een uitgebreide meta-omschrijving en deze bevat een zoekwoord

  • 13% van de onderzochte websites heeft een lange meta description

  • 47% van de onderzochte websites heeft een te korte meta omschrijving

  • 28% van de onderzochte websites heeft geen meta description


Heading tag statistieken



  • 25% van de onderzochte websites heeft geen H1 tag

  • 6% van de onderzochte websites hebben H1’s en H2’s

  • 2% van de onderzochte websites hebben H1 en H3’s

  • 1% van de onderzochte websites heeft enkel H1’s op hun website

  • 17% van de onderzochte websites heeft een goed zoekwoord in hun H1 staan

  • 21% van de onderzochte websites hebben meerdere H1’s op één pagina staan

  • 28% van de onderzochte websites hebben zowel H1’s, H2’s als ook H3’s


Alt Text statistieken



  • 29% van de onderzochte websites hebben alt teksten bij alle afbeeldingen

  • 11% van de onderzochte websites hebben zoekwoorden in hun alt teksten

  • 21% van de onderzochte websites hebben ontbrekende alt teksten

  • 39% van de onderzochte websites hebben helemaal geen alt teksten


Technologie statistieken



  • 3% van de onderzochte websites gebruikt ASP.net

  • 41% van de onderzochte websites gebruikt custom PHP

  • 1% van de onderzochte websites gebruikt WordPress

  • 38% van de onderzochte websites gebruikt onbekende technologieën

  • 17% van de onderzochte websites gebruikt andere technologieën dan hierboven vermeld


Google Page Loading Speed Test voor desktop statistieken



  • 6% van de onderzochte websites hebben een goede websitesnelheid

  • 77% van de onderzochte websites hebben een gemiddelde websitesnelheid

  • 15% van de onderzochte websites hebben een trage websitesnelheid

  • 1% van de onderzochte websites hebben een onbekende desktop websitesnelheid

  • 1% van de onderzochte websites laten hun desktop websitesnelheid niet zien


Google Page Loading Speed Test voor mobiel statistieken



  • 4% van de onderzochte websites hebben een snelle mobiele website

  • 30% van de onderzochte websites hebben een gemiddeld snelle mobiele website

  • 64% van de onderzochte websites hebben een trage mobiele website

  • 1% van de onderzochte websites hebben een onbekende mobiele websitesnelheid

  • 1% van de onderzochte websites laten hun mobiele websitesnelheid niet zien


Social Media Signalen

Social Media kanalen



  • 47% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Facebook account

  • 36% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Twitter account

  • 30% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Instagram account

  • 17% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend YouTube account

  • 30% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend LinkedIn account

  • 1% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Wechat account

  • 1% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Foursquare account

  • 7% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Pinterest account

  • 1% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend WhatsApp account

  • 1% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Trip Advisor account

  • 1% van alle onderzochte websites heeft een bijbehorend Mailchimp account

  • 47% van de onderzochte websites hebben helemaal geen social media kanalen


Profiel statistieken



  • 31% van de onderzochte social media profielen zijn geoptimaliseerd

  • 22% van de onderzochte social media profielen zijn geoptimaliseerd en worden regelmatig voorzien van nieuwe berichten


Social Media Score

Criteria


Een score van 100 geeft aan dat het social media account goed is.
Een score van tussen de 50 en 100 geeft aan dat het social media account gemiddeld is.
Een score van 50 of lager geeft aan dat het social media account slecht geoptimaliseerd is.

  • 13% van alle onderzochte websites hebben een goede social media score

  • 34% van de onderzochte websites hebben een lage social media score

  • 6% van de onderzochte websites hebben een gemiddelde social media score

  • 47% van de onderzochte websites benutten geen social media kanalen


Website gebruiksvriendelijkheid

Responsive



  • 18% van alle onderzochte websites zijn niet responsive en dus niet geschikt voor mobiel of tablet

  • 82% van de onderzochte websites zijn wel responsive en dus geschikt voor weergave op mobiel en tablet


Gerelateerde statistieken en trends

Blog



  • 16% van de onderzochte websites heeft een blog dat regelmatig wordt bijgewerkt

  • 17% van de onderzochte websites heeft een blog welke niet regelmatig wordt voorzien van nieuwe artikelen

  • 67% van de onderzochte websites heeft geen blog


Afbeeldingen



  • 8% van de onderzochte websites hebben korrelige of wazige foto’s

  • 89% van de onderzochte websites hebben goede kwaliteit foto’s

  • 3% van de onderzochte websites hebben helemaal geen afbeeldingen


Video’s



  • 8% van de onderzochte websites hebben minstens één bedrijfsvideo

  • 92% van de onderzochte websites hebben helemaal geen video’s


Reviews en klantreacties



  • 11% van de onderzochte websites hebben reviews en klantreacties

  • 89% van de onderzochte websites heeft helemaal geen reviews of beoordelingen


Link Signalen

PA/DA



  • 53% van de onderzochte websites hebben een Domain Authority van 20 of lager

  • 13% van de onderzochte websites hebben een Page Authority van 15 of lager


BRANCHE SPECIFIEKE INZICHTEN

Lokale ranking inzichten voor horeca websites

Er waren uiteenlopende resultaten binnen de horeca-categorie. We hebben 12 websites geanalyseerd en dit waren de resultaten:

  • 88% van de onderzochte horeca websites hebben een Google Business Listing, 12% van de onderzochte horeca websites heeft dit niet.
  • 17% van de onderzochte horeca websites hebben een lange meta title en 83% heeft een te korte meta title.
  • 17% van de onderzochte horeca websites hebben een uitgebreide meta-omschrijving die zoekwoorden bevat, 83% heeft een te korte meta omschrijving en 5% van de onderzochte horeca websites heeft helemaal geen ingevulde meta omschrijvingen.
  • Bij 17% van de websites zijn H1’s, H2’s en H3’s aanwezig, 42% van de websites gebruikt een goed zoekwoord in de H1, 16% van de websites hebben meerdere H1’s per pagina en 25% van de onderzochte horeca websites hebben geen H1’s.
  • 33% van de onderzochte horeca websites hebben goede alt tags, 8% heeft keywords in de alt tags opgenomen, bij 50% van de websites ontbreken alt teksten en bij 9% van de horeca websites ontbreken alle alt tags.
  • 33% van alle onderzochte websites gebruiken custom PHP, 8% van de horeca websites gebruikt andere technologieën en 59% van de horeca websites gebruikten een platform dat niet in kaart gebracht kon worden.
  • 43% van alle horeca websites die zijn onderzocht laden snel op desktops en 58% van deze websites heeft een gemiddelde websitesnelheid.
  • 8% van deze websites heeft een goede mobiele websitesnelheid en 92% heeft een gemiddelde mobiele websitesnelheid.
  • 95% van de onderzochte horeca websites zijn responsive, slechts 8% is niet responsive en dus niet geschikt voor weergave op mobiel en tablet.
  • 83% van de onderzochte horeca websites hebben geen blog, slechts 17% heeft wel een blog, maar dat wordt niet onderhouden en aangevuld met nieuwe artikelen.
  • 92% van de onderzochte horeca websites hebben goede kwaliteit foto’s en 8% van de websites heeft helemaal geen afbeeldingen.
  • Geen van de onderzochte horeca websites maakt gebruik van video.
  • Ruim 92% van de onderzochte horeca websites heeft geen reviews of klantreacties, slechts 8% heeft dit wel.

Inzichten voor juridische dienstverlening websites

Er zijn 8 websites op gebied van juridische dienstverlening onderzocht en dit zijn de resultaten:

  • 88% van alle onderzochte websites hebben een Google Business Listing en 12% van de websites heeft geen Google Business Listing.
  • 62% van alle onderzochte websites hebben een lange meta title, 25% heeft een te korte meta title en 13% van de websites heeft ontbrekende meta titels.
  • 75% van de websites hebben te korte meta omschrijvingen en 25% heeft helemaal geen meta omschrijvingen.
  • 50% van de websites hebben meerdere H1’s per pagina, 13% hebben zowel H1’s, als H2’s, als H3’s, ruim 12% van de websites hebben zoekwoorden in de H1 staan en 25% van de websites hebben helemaal geen H1’s.
  • 38% van de websites hebben ontbrekende alt tags, 25% van de websites heeft wel een alt tag en bij 37% van de websites ontbreekt een alt tekst.
  • 63% van de onderzochte websites gebruikt custom PHP en 37% gebruikt andere technologieën.
  • De helft van de onderzochte websites hebben een goede laadsnelheid op desktop en de andere 50% heeft een gemiddelde desktop websitesnelheid.
  • 38% van de onderzochte Juridische dienstverleningswebsites hebben een goede mobiele websitesnelheid en ruim 62% van de websites is traag op mobiel.
  • Alle onderzochte websites zijn responsive en dus geschikt voor zowel desktop, als tablet als ook mobiel.
  • 63% van deze websites heeft geen blog, 37% van de websites heeft wel een blog dat is voorzien van up-to-date artikelen.
  • 75% van de websites hebben goede kwaliteit afbeeldingen, slechts een kwart van de websites heeft wazige afbeeldingen.
  • Geen van de onderzochte websites gebruikt video’s.
  • 75% van de websites tonen geen klantreacties of beoordelingen, 25% doet dit wel.

Inzichten voor consultancy websites

We hebben 10 consultancy websites geanalyseerd en dit waren de inzichten:

  • 80% van de onderzochte websites had een Google Business Listing en bij 20% ontbrak deze.
  • 80% van de onderzochte consultancy websites vermelden bij deze listing hun telefoonnummer, adres, openingstijden en afbeelden, bij 20% ontbrak dit.
  • 40% van de onderzochte websites hebben een title tag welke lang genoeg is en zoekwoorden bevatten, 40% van de onderzochte websites heeft te korte meta omschrijvingen en 20% van de websites heeft helemaal geen ingevulde meta-omschrijvingen.
  • Bij 40% van de websites zijn H1’s en H2’s aanwezig, 10% van de websites heeft wel H1’s en H3’s, maar geen H2’s en 30% van de websites bevat zowel H1’s, H2’s als H3’s en 20% van de websites heeft helemaal geen H1’s.
  • De helft van de onderzochte consultancy websites bevat alt teksten met zoekwoorden, 20% van de websites hebben alt attributen, maar alt tekst ontbreekt en bij 30% van de websites missen alle alt attributen.
  • 30% van de websites gebruikt custom PHP, 10% gebruikt andere technologieën en bij ruim 60% was het gebruikte systeem niet te herleiden.
  • Bij 90% van de websites was de desktop websitesnelheid goed en bij 10% was dit gemiddeld.
  • 80% van de websites hebben een goede mobiele websitesnelheid en bij de overige 20% is dit gemiddeld.
  • Ruim 80% van de websites is responsive, slechts 20% is niet responsive.
  • 70% van de websites heeft geen blog, 20% heeft wel een blog maar het wordt niet regelmatig bijgewerkt en 10% heeft een blog dat wel regelmatig wordt bijgewerkt.
  • Alle onderzochte websites gebruiken goede kwaliteit afbeeldingen.
  • 90% van de onderzochte websites gebruikt geen video’s en slechts 10% heeft wel een bedrijfsvideo.
  • 90% van de websites toont geen beoordelingen of reviews, slechts 10% doet dit wel.

Inzichten voor financiële dienstverleningswebsites

We hebben 10 websites geanalyseerd en dit zijn de statistieken:

  • 90% van de websites heeft een Google Business listing, bij de resterende 10% ontbrak dit.
  • 90% van de onderzochte financiële dienstverleningswebsites toont hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en afbeeldingen bij deze listing, 10% doet dit niet.
  • 70% van de websites heeft een te korte meta title, 20% van de websites heeft een meta title die te lang is en slechts 10% heeft een meta title van de juiste lengte met goede zoekwoorden erin.
  • 40% van de websites heeft een te korte meta omschrijving, bij 20% van de websites is de lengte van de meta omschrijving goed en bevat deze ook zoekwoorden en 40% van de websites heeft helemaal geen ingevulde meta omschrijvingen.
  • Ruim 60% van de websites gebruiken zowel H1’s, H2’s als H3’s, 10% gebruikt meerdere H1’s per pagina en 10% van de websites heeft helemaal geen H1’s, 10% van de websites gebruikt enkel H1’s en H3’s en de resterende 10% heeft enkel H1’s.
  • Bij 10% van de websites is de alt tekst in orde, 30% heeft zoekwoorden in de alt tekst en 20% van de websites heeft geen alt tag en ruim 40% heeft helemaal geen alt tekst.
  • 60% van de onderzochte websites maakt gebruikt van custom PHP, 10% van de websites maakt gebruikt van ASP.nl , nog eens 10% maakt gebruikt van andere technologieën en 20% gebruikt technologieën welke niet geïndentificeerd konden worden.
  • 70% van de websites heeft een goede desktop laadsnelheid en 30% heeft een gemiddelde laadsnelheid.
  • 80% van de websites heeft een gemiddelde laadsnelheid op mobiels en 20% hebben een trage mobiele websitesnelheid.
  • De ruime meerderheid van 90% is responsive en slechts 10% van de websites is niet responsive.
  • 20% van de websites heeft een blog waarop regelmatig artikelen worden geplaatst, 30% van de websites heeft wel een blog, maar het wordt niet regelmatig bijgehouden en ruim de helft van de onderzochte websites heeft helemaal geen blog.
  • 70% van de websites gebruikt afbeeldingen van hoge kwaliteit, slechts een kleine 30% gebruikt korrelige of wazige afbeeldingen.
  • Alle onderzochte websites maken geen gebruik van video’s en tonen geen reviews of klantbeoordelingen.

Inzichten voor gezondheid en zorg websites

Er zijn 11 websites geanalyseerd op gebied van gezondheid en zorg, hieronder volgen de resultaten:

  • Alle onderzochte websites hebben een Google Business Listing.
  • Alle websites tonen daar hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en foto’s of video’s.
  • 64% van de onderzochte gezondheid en zorg websites hebben te korte meta titels, 27% van de websites hebben een te lange meta title en slechts 9% heeft goede lengte meta titles welke ook goede zoekwoorden bevat.
  • 27% van de websites hebben te korte meta descriptions, 18% van de onderzochte websites heeft wel de juiste lengte en bij deze websites bevatten de meta omschrijvingen ook goede zoekwoorden, 9% heeft te lange meta omschrijvingen en bij 46% ontbreken alle ingevulde meta omschrijvingen.
  • Bij 27% van de websites zijn H1’s, H2’s en H3’s aanwezig, 18% van de websites gebruikt een zoekwoord in de aanwezige H1’s, 28% van de websites hanteren meerdere H1’s per pagina en 27% van de websites hebben helemaal geen H1’s.
  • Alt teksten zijn bij 27% van de websites in orde, 9% van de websites gebruikt zoekwoorden in hun alt tekst, 26% van de websites hebben geen alt tag en 36% van de websites hebben geen alt teksten.
  • 45% van de onderzochte websites gebruikt custom PHP, 37% van de websites gebruikt andere technologieën en bij 18% van de websites kon de gebruikte technologie niet worden geïdentificeerd.
  • 73% van de onderzochte websites hebben een goede laadsnelheid op desktop, 27% van de sites hebben een gemiddelde laadsnelheid.
  • 19% van de websites hebben een goede, mobiele websitesnelheid, ruim 45% van de websites hebben een trage, mobiele websitesnelheid en 36% heeft een gemiddelde laadsnelheid op mobiel.
  • 64% van de onderzochte gezondheid en zorg websites is responsive en 36% is dit niet.
  • 36% van de onderzochte websites hebben een blog, maar geen recent geplaatste artikelen en de resterende 64% van de websites hebben geen blog.
  • 90% van de onderzochte websites gebruiken goede afbeeldingen, slechts 10% van de websites gebruiken slechte kwaliteit afbeeldingen die wazig zijn.
  • 9% van de websites hebben een bedrijfsvideo, de resterende 91% maken geen gebruik van video’s.
  • 91% van de websites laten geen klantbeoordelingen zien, 9% heeft wel beoordelingen en klantreacties.

Inzichten voor hotels en reizen websites

In totaal zijn er 10 websites binnen de branche hotels en reizen geanalyseerd, hieronder de opgedane inzichten:

  • Alle onderzochte websites hebben een Google Business Listing.
  • Alle onderzochte websites vermelden hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en afbeeldingen of video’s in deze listing.
  • 20% van de onderzochte websites heeft een meta titel die lang genoeg is en zoekwoorden bevat, 20% van de websites hebben meta titels die te lang zijn en 60% heeft een te korte meta titel.
  • Ruim een derde van de onderzochte websites hebben geen ingevulde meta omschrijving, 40% hebben wel meta descriptions maar deze zijn te lang en bij de overige 30% is de meta omschrijving juist te kort.
  • De helft van de hotels en reizen websites hebben H1’s tot en met H3’s, 30% van de websites gebruikt ook zoekwoorden in de H1 en 20% van de websites hebben geen H1’s.
  • Alt teksten zijn bij 40% van de websites in orde, 20% heeft geen alt tags en 40% hebben geen alt teksten.
  • De helft van de websites is gebouwd via custom PHP, 10% gebruikt andere technologieën en 40% van de onderzochte websites gebruikt een systeem dat niet geïdentificeerd kon worden.
  • De helft van de websites heeft een goede desktop laadsnelheid, 20% van de websites heeft een trage desktop websitesnelheid en 30% heeft een gemiddelde websitesnelheid op desktops.
  • 60% van de mobiele websites is traag en 40% is gemiddeld snel op smartphones.
  • 90% van de websites is responsive, slechts 10% is dit niet en dus niet goed te bekijken op tablets en smartphones.
  • 20% van de onderzochte blogs hebben wel een blog, maar dit wordt niet regelmatig bijgewerkt, ruim 80% van de hotels en reizen websites heeft geen blog.
  • 90% van de onderzochte websites gebruikt goede kwaliteit afbeeldingen, slechts 10% van de websites gebruikt geen afbeeldingen.
  • Geen enkele van de onderzochte websites gebruikt video’s.
  • Ruim 90% van de websites tonen klantreacties en reviews, 10% doet dit niet.

Inzichten voor makelaardij websites

We hebben 9 websites geanalyseerd op gebied van makelaardij, de inzichten zijn hieronder te vinden:

  • Een ruime meerderheid van 78% heeft een Google Business Listing, 22% van de onderzochte websites heeft dit niet.
  • 78% van de websites laat ook hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en afbeeldingen of video’s zien bij deze listing, 22% doet dit niet.
  • 11% van de onderzochte makelaardij websites hebben een meta title van goede lengte en met zoekwoorden, 33% van de websites hebben meta titels die te lang zijn en bij 56% zijn ze juist te kort.
  • 22% van de onderzochte websites hebben geen ingevulde meta omschrijvingen, 22% van de websites hebben te lange meta omschrijvingen en de overige 56% van de websites hebben te korte meta omschrijvingen.
  • Bij slechts 11% van de websites zijn er zowel H1’s, als H2’s als ook H3’s, 33% van de websites zet zoekwoorden in de H1’s en 22% heeft helemaal geen H1’s en 34% van de websites gebruikt meerdere H1’s per pagina.
  • Bij 22% van de websites is de alt tekst in orde, ruim 33% van de websites heeft geen alt tags en 11% hebben geen alt tekst, bij 34% van de websites zitten er geen zoekwoorden in de alt gegevens.
  • 34% van de websites is gebouwd via custom PHP, 55% is gebouwd via andere technologieën en de resterende 11% is gebouwd via ASP.net.
  • Een minderheid van 44% van de websites heeft een snelle desktop websitesnelheid, ruim 56% van de websites heeft een gemiddelde websitesnelheid.
  • 11% van de websites heeft een goede mobiele laadsnelheid, 11% van de websites is traag op mobiel en 78% van de websites heeft een gemiddelde laadsnelheid op smartphones.
  • 89% van de websites is responsive en dus geschikt voor tablets en smartphones, de resterende 11% is dit niet.
  • 11% van de onderzochte makelaardij websites hebben geen blogs met up-to-date content, 78% heeft geen blog en 11% heeft een blog dat regelmatig wordt bijgewerkt.
  • 89% van de websites maakt gebruik van hoogwaardige afbeeldingen, slechts 11% gebruikt wazige of korrelige afbeeldingen.
  • De meerderheid van 89% van de websites gebruikt geen video, 11% doet dit wel.
  • 22% van de websites gebruiken reviews en klantreacties, de andere 88% heeft geen beoordelingen of reviews op de website.

Inzichten voor IT service en computer onderhoud websites

Binnen deze branche zijn 4 websites geanalyseerd, hier volgen de resultaten:

  • Alle onderzochte websites hebben een Google Business Listing.
  • Zij vermelden ook allen hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en tonen afbeeldingen of video’s bij deze listing.
  • Een kwart van de onderzochte websites heeft de juiste meta title lengte en deze bevat ook zoekwoorden, 25% van de websites hebben te lange meta titels en de overige 50% heeft juist te korte meta titels.
  • Een kwart van de websites gebruikt lange meta omschrijvingen en driekwart gebruikt korte omschrijvingen.
  • De helft van de onderzochte IT service en computer onderhoud websites gebruikt H1’s tot en met H3’s, 25% heeft geen H1’s en 25% heeft meerdere H1’s per pagina.
  • Een kwart van de websites heeft goede alt teksten, 25% van de websites gebruikt ook zoekwoorden in de alt teksten en 50% van de website heeft helemaal geen alt tekst.
  • 1 op de 4 onderzochte websites is gebouwd via custom PHP, een kwart is gebouwd via WordPress en de overige 50% kon niet worden geïdentificeerd.
  • 25% van de websites heeft een goede desktop laadsnelheid en driekwart heeft een gemiddelde laadsnelheid op desktop.
  • Alle onderzochte websites zijn traag op mobiel.
  • De ene helft van de onderzochte websites is responsive en de andere helft niet.
  • Driekwart van de websites heeft geen blog en 25% heeft wel een blog, maar het is niet recentelijke bijgewerkt.
  • Alle onderzochte websites gebruiken hoge kwaliteit afbeeldingen.
  • 75% van de websites gebruikt geen video, slechts 25% doet dit wel.
  • De helft van de onderzochte websites heeft wel klantbeoordelingen, de andere helft niet.

Inzichten voor marketing websites

Er zijn 9 marketing websites geanalyseerd en de inzichten worden hieronder gedeeld:

  • 89% van de websites heeft een Google Business Listing, 11% heeft dit niet.
  • 89% van de websites laat hier hun telefoonnummer, adresgegevens, openingstijden en afbeeldingen of video’s zien.
  • 56% van de websites hebben meta titels die van de juiste lengte zijn en zoekwoorden bevatten, 11% van de websites heeft een te lange meta title en 33% van de websites hebben te korte meta titles.
  • 11% van de onderzochte marketing websites hebben meta omschrijvingen van de juiste lengte en met vermelding van zoekwoorden, 89% van de websites hebben te korte meta omschrijvingen.
  • Ruim 1 op de 3 van alle onderzochte websites gebruikt H1’s tot en met H3’s, 23% van de websites gebruikt enkel H1’s en H2’s, 33% van de websites gebruikt meerdere H1’s per pagina en de resterende 11% heeft helemaal geen H1’s op de websites.
  • Alt teksten zijn bij 44% van de onderzochte websites in orde, 11% heeft een zoekwoord in de alt gegevens staan, 23% heeft geen alt tekst en 22% van de onderzochte websites hebben geen alt tags.
  • 44% van de onderzochte marketing websites is gebouwd via custom PHP, 11% gebruikt andere technologieën en 45% gebruikt technologieën welke niet te indentificeren zijn.
  • 22% van de websites hebben een goede desktop laadsnelheid en 78% van de websites heeft een gemiddelde websitesnelheid op desktop.
  • 11% van de websites hebben een goede mobiele websitesnelheid en 87% van de onderzochte marketing websites is traag op mobiel.
  • Een meerderheid van 67% van de websites is responsive en de overige 33% is dit niet.
  • 44% van de websites hebben een blog met bijgewerkte artikelen, 22% van de websites hebben wel een blog maar dit wordt niet regelmatig voorzien van updates en 34% van de onderzochte marketing websites heeft geen blog.
  • 89% van de websites gebruikt hoge kwaliteit afbeeldingen en slechts 11% gebruikt korrelige of wazige afbeeldingen.
  • 67% van de onderzochte websites hebben geen video’s en 33% heeft wel bedrijfsvideo’s.
  • Geen enkele van de onderzochte marketing websites heeft klantbeoordelingen online staan.

Lokaal beter zichtbaar zijn in Google is makkelijker dan de nationale of globale competitie verslaan. Het is relatief makkelijk, echt waar. Wel moet je eerst goed onderzoek doen naar de beste lokale SEO technieken om je rankings in korte tijd te verbeteren.

Hierbij een overzicht van de meest effectieve lokale SEO technieken die je direct kunt toepassen:


Lokale SEO Ranking Factoren

  1. Google My Business

Als je nog geen Google My Business page hebt geclaimd, doe dat dan eerst. Het duurt slechts een paar minuten en is bovendien gratis. Klik op deze link om een Google My Business listing aan te maken. Dit is één van de meest simpele en toch meest effectieve manieren om te starten met het verbeteren van jouw lokale rankings in Google.

  1. Google My Business categorieën

Binnen je Google My Business account wil je ervoor zorgen dat je de juiste categorie voor jouw  bedrijf hebt geselecteerd.
Voor het beste resultaat gebruik je zo min mogelijk categorieën en zorg je ervoor dat ze zo accuraat mogelijk zijn en goed aansluiten bij jouw bedrijf.

  1. Foto’s op je Google My Business Page

Maak foto’s van je winkel of showroom, producten, medewerkers of zelfs klanten (met hun toestemming natuurlijk).
Foto’s helpen om je expertise als bedrijf te doen toenemen en ze dienen als een lokale SEO ranking factor.

  1. Online adresboeken en directories

Voeg je bedrijf toe aan een aantal prominente online adresboeken. Deze vermeldingen hebben minder waarde voor je rankings, maar ze kunnen nog steeds helpen om extra zichtbaarheid voor je bedrijf te genereren.

  1. Vermeldingen op review websites

Volgens onderzoek leest een gemiddelde consument 7 beoordelingen voordat hij een goed oordeel kan vellen over jouw bedrijf of producten. Bron: https://seoexpertbrad.com/local-seo-stats/. Zorg er daarom voor dat jouw producten of bedrijf wordt beoordeelt op andere sites. Denk aan:
  • Yelp
  • TripAdvisor
  • Glassdoor
  • En natuurlijk reviews in Google

  1. Aantal positieve reviews

Naast het tonen van reviews wil je er natuurlijk voor zorgen dat het merendeel van de reviews positief is. Volgens Google zorgen goede, hoogwaardige reviews voor de online vindbaarheid van je bedrijf. Houd wel in de gaten dat het niet is toegestaan om reviews te vragen in ruil voor iets. Je kunt al de policies omtrent Google’s reviews hier bekijken: https://support.google.com/contributionpolicy/answer/7400114 Dergelijke policies zien we ook bij Yelp en TripAdvisor.

  1. Reviews met zoekwoorden en vermelding van locatie

Wanneer een reviewer een stad of zoekwoord vermeld geeft dit een signaal richting Google dat je mogelijk een betrouwbare, hoogwaardige business hebt.

  1. Reviews met reacties

Tevens is het belangrijk dat er reacties staan bij de reviews, dit is namelijk ook een lokale SEO ranking factor die meeweegt.

  1. Percentage van negatieve reviews waar geen reactie op is gegeven

Het aantal reviews met reacties telt mee, maar dus ook negatieve reviews waar mogelijk niet op is gereageerd. Adresseer dus altijd negatieve reviews en probeer natuurlijk je klanten optimaal te bedienen voor positieve reviews.
Het kan handig zijn om een soort richtlijnen op te stellen over hoe je reviews gaat verkrijgen en hoe je omgaat met zowel positieve als negatieve reviews.

  1. Maak een Facebook bedrijfspagina

Veel mensen gebruiken Facebook als een zoekmachine, daarom helpt het om een Facebook Business Page aan te maken.
Zorg ervoor dat je openingstijden, website URL en omschrijving van je bedrijf te vinden zijn op je Facebook bedrijfspagina.

  1. Social Media vermeldingen

Claim andere, populaire social media kanalen, zoals Twitter, LinkedIn en Instagram. Do dit zelfs als je denkt niet erg actief te gaan zijn op deze kanalen.
Plaats een bericht en zet dat mogelijk vast aan de bovenzijde, vraag mensen om je te bellen, je website te bezoeken of je te volgen op het platform waarop je het meest actief bent.
Men verwacht een snelle response van bedrijven op social media, dus laat zeker een notitie achter hoe men het beste met je in contact kan komen.

  1. Consistente NAW-gegevens

Zorg ervoor dat je naam, adresgegevens en telefoonnummer altijd consistent worden getoond, op zowel andere review sites, Apple maps, als Google Maps en social Media.
Google hecht er enorm veel waarde aan dat ze accurate informatie verspreiden. Bovendien zorgen consistente gegevens ervoor dat men makkelijk met je in contact kan komen.

  1. Responsive website

Google’s “Mobile-first indexing” is inmiddels uitgerold. Dit betekent dat Google als eerste naar je mobiele website kijkt en niet naar hoe je website op laptops en PC’s wordt getoond.
Je zou hier dus eigenlijk al mee bezig moeten zijn, als je dat nog niet bent is nu het moment. Zorg voor een website die op zowel smartphones als tablets goed wordt getoond.
Als je al deze bovenstaande basics op orde hebt is het mogelijk om meer in-depth aan de slag te gaan met de geavanceerde lokale SEO ranking factoren.
Houd wel in gedachten dat dit geen quick fixes zijn, ze kunnen mogelijk een andere strategie vereisen dan dat je nu hanteert.

  1. Structured Data Markup

Er zijn verschillende manieren waarop je structured data markup kunt benutten voor lokale SEO, onder andere: Als je meerdere afdelingen hebt Openingstijden Adresgegevens Menu Website URL Telefoonnummer Het is hoogst aan te raden om voor structured dat te zorgen. Je kunt hiervoor Google’s Guide gebruiken of een tool hanteren om je data te checken.

  1. Doorklik-ratio van zoekresultaten

Als je het goed doet in SEO, zul je mogelijk ook goed scoren in lokale SEO.
Zorg ervoor dat je meta titels en omschrijvingen aansporen om door te klikken. Maak duidelijk wat men op de achterliggende pagina kan verwachten, zodat het bezoek aan je website aansluit bij hun verwachtingen.

  1. Gelokaliseerde content

Zorg ervoor dat je frequent content plaatst waarin je zoekwoorden en locaties kunt benoemen. Schrijf bijvoorbeeld over lokale evenementen, mits dit aansluit bij jouw merk.

  1. On-page locatie en zoekwoord optimalisatie

Je wilt niet enkel je pagina optimaliseren voor een zoekwoord, bijvoorbeeld “online marketing diensten”. Optimaliseer dan liever voor zoekwoord én locatie, zoals “online marketing diensten Zeeland”.

  1. Title + Meta Omschrijving

Gebruik belangrijke zoekwoorden én locaties in je title tag en meta omschrijving, waar mogelijk.

Dit gaat eigenlijk hand in hand met het bovengenoemde punt, maar het is dermate belangrijk dat we dit punt nogmaals willen vermelden.

  1. Hoge kwaliteit inkomende links

Dit is geen verassing: links van websites die Google vertrouwt zijn goed voor SEO.

Een solide link profiel is dus ook zeker goed voor hogere rankings in lokale SEO.

  1. Diversiteit van inkomende links

Je wilt diverse inkomende links die relevant zijn van websites die autoriteit hebben en links moeten op organische wijze zijn verkregen.

Inkomende links zijn enkele van de belangrijkste lokale SEO ranking factoren.

  1. Inkomende links van andere lokale websites

Links van lokale nieuws websites, community websites, blogs et cetera, laten zien dat je een betrouwbare website hebt.

  1. Inkomende links met locatie en zoekwoord in Anchor Tekst

Verschillende inkomende links van diverse geoptimaliseerde websites zijn goed, maar nog beter zijn inbound links afkomstig van een site met autoriteit welke in de link naar jouw website bijvoorbeeld je stad vermeldt.

  1. Nabijheid bij zoeker

Je kunt niks veranderen aan de fysieke locatie waar je bent gevestigd, toch is dit natuurlijk enorm van belang. Zorg er daarom voor dat je NAW-gegevens altijd kloppen en consistent zijn.

  1. Domein Autoriteit van je website

Domain Authority is één van de allerbelangrijkste signalen voor een goed scorende website, zowel lokaal als voor SEO in zijn algemeen. Let wel; het verhogen van je domein autoriteit is niet iets dat je even doet, het duurt lang maar werpt dan ook zeker zijn vruchten af.

Conclusie

We hopen dat je nu een beter beeld hebt van de belangrijkste lokale SEO ranking factoren, die kunnen leiden tot meer klanten. Gebaseerd op bovenstaande informatie kunnen we de belangrijkste inzichten samenvatten in twee punten.

Als eerste is het enorm belangrijk om een Google My Business account aan te maken en te optimaliseren. Dit houdt in dat je onder andere de juiste categorie(ën) selecteert, afbeeldingen toevoegt, reviews vergaart en hierop reageert.

Ten tweede is het enorm belangrijk om een holistische SEO aanpak te hanteren voor je website. Dit houdt onder andere in dat je waardevolle content moet maken met zowel belangrijke keywords als ook vermelding van je locatie(s), een sterk link profiel wilt opbouwen en wilt zorgen voor geoptimaliseerde meta gegevens.

Als SEO experts zijn we ons bewust van de belangrijkste tactieken die helpen voor betere lokale vindbaarheid.

Dit onderzoek, naar Nederlandse bedrijven en hoe zij lokaal scoren in SEO, heeft als doel gehad om je inzicht te geven in de huidige stand van zaken zodat je daar je voordeel mee kunt doen.

Je kunt de gedeelde lokale SEO tips in werking zetten om je rankings in Google te verbeteren.

Ben je geïnteresseerd in een gratis SEO audit van jouw website, of wil je hulp met je lokale SEO, neem dan vrijblijvend contact op.

Heb je slechts een paar items van deze lijst nodig? Neem contact met ons op om een vrijblijvende offerte op te vragen.



Leave a Reply