Van 300 bezoekers naar 1300 in 6 maanden met landingpages en OnPage optimalisaties

Gezondheidszorg onpage seo resultaten

Industrie: Gezondheids- en welzijnszorg
Strategie: SEO landingpages
Resultaat: 1300 bezoekers per maand in halfjaar tijd

Voor een andere klant die we begin 2019 hielpen behaalden we het mooie resultaat dat hieronder te zien is:

Gezondheidszorg SEO case study resultaten

Het kwam ongeveer neer op een verviervoudiging van het verkeer vanuit Google, in slechts 6 maanden tijd!

Het is niet zo netjes om bij de Google Analytics screenshots van onze klanten de namen te zetten, dus zodoende anonimiseer ik het bedrijf. Laat ik wel zeggen dat dit bedrijf in een hele mooie niche werkzaam is, wat denk ik mede mogelijk heeft gemaakt dat we in relatief korte tijd zo’n mooie stijging konden meemaken. Het bizarre is nog wel dat we eigenlijk vrij weinig voor deze klant hebben gedaan, het was in dit geval niet nodig om wekelijks 4 blogs te schrijven. Wat we wel hebben gedaan:

  • OnPage optimalisaties doorgevoerd
  • Een handjevol SEO landingpages geschreven

Laten we eens kijken wat jij hiervan kan implementeren voor jouw bedrijf!

OnPage optimalisaties

Het ‘voordeel’ van een klant wiens website nog helemaal niet SEO-proof is, is dat je in sommige gevallen vrij snel verbetering kan aantonen. Dit was bij deze klant ook het geval; er waren nog geen title-tags, meta-omschrijvingen en alt tags geschreven. Dit was dan ook het eerste waar wij mee aan de slag gingen. In niches die weinig online concurrentie kennen zul je dan al snel wat tientallen extra websitebezoekers kunnen waarnemen via Google Analytics. Dat is natuurlijk mooi, maar nog maar het begin.

Voorafgaand aan het schrijven van title tags en meta-omschrijvingen wil je altijd zoekwoordenonderzoek hebben gedaan, zodat je de juiste zoekwoorden kunt gebruiken.

SEO landingpages

Waar het bij deze klant om draaide waren de SEO landingpages die we maakten voor deze klant. We gingen aan de slag om diverse pagina’s te maken met het doel daarop mensen via Google te laten ‘landen’, vandaar de term ‘landingpages’. Ik bedoel hier dus niet de landingpages waar je wat kan downloaden, maar pagina’s die niet in het menu van de site staan en enkel via Google gevonden kunnen worden. Wel hebben ook deze landingpages een duidelijke Call to Action – in dit geval onderaan de pagina. Vaak zijn de landingpages ook geschreven rondom een meer aankoop-gericht zoekwoord, zoals “website laten bouwen” of “tandarts Rotterdam”.

Het stappenplan

We starten uiteraard met zoekwoordenonderzoek en daarna gingen we aan de slag met de tekst voor de landingpages. Dit vergt bij landingpages vaak nog wat meer werk dan voor een blog, omdat de tone of voice en woordkeuze perfect moet zijn. Daarnaast wil je in de landingpages direct de aandacht grijpen en vasthouden van de lezer. In een blog doe je dit natuurlijk ook, maar iemand die een blog voorgeschoteld krijgt in Google is mogelijk op zoek naar informatie, terwijl iemand die op een landingpage landt vaak een aankoop-intentie heeft. Diegene wilt waarschijnlijk nog andere partijen checken en prijzen vergelijken. De kunst is om diegene zover te krijgen dat hij de landingpage (in ieder geval deels) leest. Mogelijk gaat hij dan even weg om verder te oriënteren bij concurrenten. Heb je een goede indruk gemaakt dan komt hij mogelijk terug en koopt hij via de landingpage (vaak werken we met een Call to Action onderaan de pagina).

Na het schrijven van de landingpages moesten de pagina’s zelf in een mooi jasje gestoken worden. De pagina’s kregen ieder een op-maat gemaakt design, inclusief fraaie headline en afbeeldingen om de aandacht vast te houden en te zorgen voor een frisse uitstraling. Zoals te zien in bovenstaande Google Analytics screenshot mocht het resultaat er wezen. De website, die eerste zo’n 300 bezoekers per maand kreeg, krijgt er nu zo’n 1300 per maand.

Wel handig om te weten: deze klant haalde ook klanten uit Google Ads en wou er zodoende een extra stroom van verkeer bij. Zodra ze stoppen met adverteren loopt de website leeg en komt er niemand meer. Je wilt natuurlijk dat er altijd websiteverkeer is, zodat je constant potentiële klanten op je website hebt. Bovendien kan de zichtbaarheid die je in Google verwerft bijdragen aan naamsbekendheid en branding.

Wat je hiervan kan leren: stop nooit al je eieren in één mand. Ben je puur en alleen afhankelijk van SEO (of Google Ads, of Facebook Ads, of…) voeg dan op korte termijn een ander marketing kanaal toe aan de marketingmix. Dit is niet alleen goed voor risicospreiding maar kan ook helpen om sneller te groeien.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>