Page Experience en SEO: wat zijn de richtlijnen voor pop-ups?

Page Experience: Wat zijn de richtlijnen voor pop-ups?

De kans is groot dat je het wel eens meegemaakt hebt. Je opent een website op je telefoon en in plaats van de inhoud die je verwacht, verschijnt er een vervelende pop-up. En het wordt nog vervelender als je deze pop-up niet weg kunt klikken. Deze pop-ups noemt men intrusive interstitials en ze zorgen voor een slechte en irritante ervaring voor de gebruiker van de website. Gelukkig komt Google de gebruiker hierin steeds meer tegemoet door de pop-ups te classificeren als een negatieve ranking factor. Op de mobiele versies van de websites is dit al het geval en vanaf februari 2022 zal dit ook voor de desktop versies van een website het geval zijn. Wat dit precies betekent en hoe Google dit bespreken wij in onderstaand artikel. Wij zullen ook ingaan wat je kan doen om een penalty van Google te ontlopen bij het gebruik van pop-ups.

(SEO) Ranking factoren

De ranking factoren van bestaan uit een heleboel algoritmes. En al deze algoritmes vormen verschillende factoren die belangrijk zijn om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Oftewel hoger te ‘ranken’. De belangrijkste van deze factoren zijn de inhoud van de website, de relevantie voor de gebruiker, het aantal links dat naar een website verwijst en of de website goed laadt op een mobiel apparaat. Er zijn meer dan 200 van deze ranking factoren en je zult begrijpen dat Google continu nieuwe factoren toevoegt, factoren wijzigt of juist verwijderd. Eén van deze continu veranderende factoren is page experience.

Page Experience

Dit algoritme bestaat zelf ook weer uit een aantal factoren waarmee Google kan meten hoe een gebruiker de interactie met een website ‘ervaart’. De pagina ervaring. En één van de factoren is de intrusive insterstitial. Dit wordt door Google als een storende factor beschouwd en is dus slecht voor de score van de algehele gebruikerservaring van een website. Andere belangrijke factoren van dit algoritme zijn de laadsnelheid van een website, de veiligheid van een website en de mobiele vriendelijkheid van de site.

Belangrijke punten om te weten over deze vervelende pop-ups

Toen Google begon met het meewegen van de interstitials als ranking factor gaf het een aantal voorbeelden over wat ze precies irritant vinden aan deze pop-ups. De negatieve voorbeelden die ze aangaven waren de volgende:

  • De pop-up bedekt het grootste gedeelte van de content op een pagina.
  • De pop-up is niet responsive en dus moeilijk of niet weg te klikken op bepaalde mobiele schermen.
  • Als een pop-up vanzelf opent en als verassing verschijnt.

De twee belangrijke aspecten die Google benoemde zijn het ontnemen van de zichtbaarheid van de informatie die de gebruiker graag wil zien en het verpesten van de algehele gebruikerservaring.

Een aantal andere punten om te weten over deze pop-ups zijn de volgende:

  • Google heeft hier een aparte factor van gemaakt. Dit houdt doorgaans in dat het behoorlijk zwaar mee weegt in een ranking factor.
  • Het wordt door Google zelf wel als een ‘zachtere’ negatieve ranking factor beschouwd.
  • Het is ook belangrijk om te weten dat alleen pagina’s worden bestraft en niet de hele website.
  • Google beschouwt de pop-ups als een belemmering voor de toegang tot de inhoud van de pagina, wat resulteert in een slechte ervaring voor de gebruiker.
  • Sinds 2017 is dit een factor die wordt meegewogen op mobiele websites.

Best practices

En toch worden niet alle pop-ups door Google bestraft en bestaan er volgende de zoekmachine dus twee soorten pop-ups; strafbaar en niet strafbaar. Google focust zich voornamelijk op de pop-ups die tevoorschijn komen zodra een gebruiker via de zoekmachine resultaten op een website komt. Zodra de gebruiker verder klikt op de website maakt het voor Google niet meer uit of er een pop-up tevoorschijn komt of niet.

Strafbare pop-ups

De voorbeelden die Google heeft gegeven van pop-ups die zij zullen straffen met een slechtere page experience score, zijn vrij voor de hand liggend. Het gaat hier om de pop-up die geheel of gedeeltelijk de informatie bedekken waarvoor een bezoeker via Google op de website is gekomen. Niet in alle gevallen is het zo eenvoudig. Het kan ook zo zijn dat er bijvoorbeeld een pop-up omhoog komt van een chatbot met de vraag of de bezoeker nog ergens vragen over heeft. Dit kan voor een bezoeker als prettig ervaren worden, maar ook als vervelend. In zulke gevallen probeert Google ten alle tijden te beoordelen in hoeverre deze pop-up echt nodig is.

Niet-strafbare pop-ups

Uiteraard zijn niet alle pop-ups vervelend voor de gebruiker en zijn er vele zelfs bij wet verplicht. Denk hierbij aan de privacy en cookie pop-ups en bij bepaalde website de leeftijdsverificatie. Een banner of pop-up die een gedeelte van de inhoud verbergt dat alleen zichtbaar is voor gebruikers die lid zijn van de website of een premium account moeten hebben worden ook door Google gedoogd. Deze uitzonderingen worden niet bestraft door Google.

Verder zijn er ook banners en pop-ups die door Google toegelaten worden die een klein gedeelte van het scherm innemen. Er is geen exacte grootte aangegeven, maar een veelgehoorde richtlijn is 15% of minder van het gehele scherm.

Wat moet je doen als je pop-ups gebruikt op je website, maar geen straf van Google wilt

We weten nu hoe Google over pop-ups denkt. Ze zijn er geen groot fan van, maar als ze op de juiste manier ingezet worden, zal Google de website niet bestraffen op een lagere ranking score. Maar we weten ook wie er wel graag pop-ups op de website zien…juist, het sales team! Het blijft een sterke markering tool om waardevolle informatie te verschaffen over de gebruikers of om volgers te krijgen van de nieuwbrief.

Wij geven hier een lijst van methodes waarmee je Google en de gebruiker niet irriteert en je dus geen straf hoeft te krijgen van Google:

  • Volg de richtlijnen van Google over wat wel mag en wat niet mag
  • Denk ook aan de gebruiker. Je wilt iets van hem of haar en dus niet dat de gebruiker geïrriteerd raakt.
  • Mobiel wordt door Google het meest gecheckt op opdringerige pop-ups. Zorg dus voor een goede mobiele versie van de website.
  • Google straft niet elke advertentie. Maar wel als het in de weg komt van de informatie op de website.
  • erk met ‘triggered’ pop-ups. Laat de pop-up triggeren op het moment dat de gebruiker onder aan de pagina is of naar een contact pagina gaat.
  • Zorg dat de pop-up onder de 15% van het schermoppervlak blijft.
  • Test het. Gebruik a/b tests om te kijken welke er bestraft worden en welke niet.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is het belangrijk om goed na te denken over het gebruik van pop-ups op de website. Een goede SEO expert is goed op de hoogte van de laatste Google de richtlijnen en kan je precies vertellen welke pop-ups je wanneer kunt gebruiken. Een goede pop-up is en blijft namelijk een sterke marketing tool.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP