UX redesign: waarop letten bij een webshop redesign |Webcrafter

UX redesign: waarop letten bij een webshop redesign (+ voorbeeld)

Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit dat jouw online identiteit aansluit bij de merkwaarden. Een verouderde webshop is dus hoog toe aan een UX redesign. In dit artikel staan we stil bij de onderdelen van een UX redesign voor webshops en delen we de stappen die we hanteren vanuit Webcrafter.

Webshop redesign, waarom is het nodig?

Ondanks dat je webshop misschien prima werkt (oké, de snelheid kan beter..) is het zeker de moeite om na een aantal jaar een redesign door te voeren. Immers staat de markt niet stil. Nieuwe technologieën en mogelijkheden kunnen je helpen om meer online omzet te genereren. Als je jouw oude webshop blijft aanhouden mis je mogelijk extra klanten en omzet. In dit blog delen we verderop een aantal case studies van onze klanten die door het redesign direct meer omzet wist te genereren.

Redenen voor een redesign

Redenen voor een website of webshop redesign:

  • Re-branden van de website
  • Meer verkeer genereren
  • Meer leads genereren
  • Functionaliteit(en) toevoegen
  • User experience verbeteren

Er zijn diverse redenen te noemen om een redesign te rechtvaardigen. Afhankelijk van de marketingdoelstellingen van jouw bedrijf zal je vast een van bovenstaande redenen herkennen.

Website redesign voorbeeld

Een voorbeeld van een website redesign, ten behoeve van rebranding, is Mailchimp. In 2018 gooiden zij hun website op de schop. Het resultaat mag er wezen:

https://www.justinmind.com/blog/5-excellent-website-redesigns-before-and-after/

Van het modieuze nieuwe serif lettertype, tot aan het toevoegen van de kenmerkende gele kleur, Mailchimpsredesign was onderdeel van hun rebranding campagne.

Toegegeven; de website van Mailchimp was al erg sterk. Ze toonden een duidelijke waardepropositie in een eenvoudige structuur. De pagina’s waren al responsive en zaten goed in elkaar, toch zag Mailchimp ruimte voor verbetering. En verbeteren hebben ze gedaan. Door een redesign door te voeren heeft Mailchimp haar waardepropositie nog duidelijker naar voren gebracht en nemen ze nu de rol in van een marketinghub.

UX redesign proces: 4 stappen

Nu je weet waarom websites en webshops af en toe een redesign nodig hebben is het tijd om dieper in te gaan op het (UX)redesign proces van Webcrafter. Niet iedere website of webshop heeft rebranding nodig. Misschien wil jij gewoon een toegankelijker afrekenproces voor je klanten, of een nieuwe feature om meer offerte aanvragen te genereren. Dit is mogelijk met een website redesign.

1. Scope of Work maken

We starten met een Scope of Work (SoW) document. Dit document wordt opgesteld na een gesprek met jou waarin we je wensen helder in kaart brengen. Dit SoW document is de rode draad tijdens het website redesign proces. Hierin staat exact omschreven welke veranderingen we gaan aanbrengen. Zo weet je dus exact wat je kan verwachten.

2. Wireframes

Daarna gaan we aan de slag met de ideeën om de gewenste verbeteringen door te voeren. Deze geven we weer via wireframes, dit zijn globale weergaven van de pagina’s. We maken wireframes voor alle pagina’s waar veranderingen worden doorgevoerd. Hiermee zie je de grove opzet van een nieuwe of verbeterde pagina. Dit geeft een goed beeld bij de flow van de website. Ook is het sneller om wireframes te maken, dan gehele designs te maken. Zo winnen we bij de volgende fase tijd en zie je al snel in het proces de globale opzet van de pagina’s.

3. Design

De volgende stap is het daadwerkelijk ontwerpen van de pagina’s. Als klant ontvang je van ons de designs van de nieuwe pagina’s, zodat je kan zien hoe de nieuwe situatie zal zijn. Uiteraard is er ruimte voor feedback. Zodat het eindresultaat voldoet aan jouw wensen en die van jouw klanten.

4. Development

Na de Design-fase volgt het daadwerkelijke programmeren tijdens de Development-fase. We gaan aan de slag om de designs om te zetten in daadwerkelijke pagina’s. Na de development fase rollen we de nieuwe pagina’s uit op de live website.

Waarop letten bij een webshop redesign?

Zaken om rekening mee te houden voorafgaand en tijdens het redesign proces:

  • Maak vooraf een analyse van wat werkt én wat niet werkt
  • Stel heldere doelen op voor de nieuwe website
  • Zorg dat je inzicht hebt in je doelgroep. Maak een buyer persona.
  • Breng je merkarchetype in kaart.
  • Bekijk de websites van de top 3 concurrenten.
  • Analyseer je website content. Is deze aan een update toe?
  • Evalueer je SEO. Hoe hoog scoor je in Google?
  • Check of je website mobiel-vriendelijk is.
  • Evalueer je Content Management Systeem.

Afhankelijk van je marketingdoelstellingen zijn er diverse zaken om extra op te letten. Sluit je webshop niet meer aan bij je merk? Dan is het tijd om te werken aan je merk identity en zal je dus met name qua design en kleur aan de slag moeten. Is het de bedoeling dat de websitebezoekers makkelijker een offerte kunnen aanvragen? Dan zullen nieuwe features nodig zijn.

Afhankelijk van jouw exacte wensen kan een van de onderstaande zaken handig zijn om mee te nemen in het redesign:

  • Nieuwe merkidentiteit: website krijgt een nieuw design, met nieuwe kleuren en eventueel een nieuw logo. Versterkt je merkpersoonlijkheid.
  • Meer websiteverkeer genereren:om meer websitebezoekers naar je website te halen wordt gewerkt aan de optimalisatie van SEO, dit kan gepaard gaan met de toevoeging van een blog- of kennisbank-sectie.
  • Verbeterde bestelproces: Heb je specifieke wensen voor het bestelproces? Bijvoorbeeld omdat je abonnementen wilt gaan verkopen? Ook dan is een redesign een uitkomst.
  • Meer leads genereren: Ontbreekt op dit moment een goede lead magnet? Wil je meer websitebezoekers op je maillinglijst krijgen? Ook dan is een website redesign aan te raden. We kunnen een volledige inhaalslag doen om jouw website te optimaliseren voor conversies.

Is mijn website toe aan een redesign?

Mogelijk is jouw website of webshop toe aan een redesign als je een van de onderstaande zaken herkent:

  • Het design oogt gedateerd.
  • Conversies/omzet loopt terug.
  • Je hebt klachten ontvangen over de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Webshop redesign case studies

Om te zien hoe een webshop redesign in de praktijk uitpakt delen we hieronder een greep uit ons portfolio.

Tuin van Maria is een webshop die we onlangs hebben voorzien van een redesign. De eCommerce omgeving is gemigreerd vanuit Drupal naar WordPress (i.c.mWooCommerce). In de webshop vind je diverse producten met verschillende varianten (zoals verschillende productgroottes en productinhoud). We hebben ook gelijk het blog toegevoegd aan de eCommerce omgeving, deze draaide voorheen op een los subdomein. Dankzij het webshop redesign biedt Tuin van Maria nu upsells, cross-sells en orderbumps aan; features waardoor de gemiddelde orderwaarde aanzienlijk is gestegen. Daarnaast hebben we de brand identity van Tuin van Maria goed tot zijn recht laten komen door middel van beeld- en kleurgebruik.

Alpha-Stim is een webshop die draaide op Joomla. Ook hier was de wens om de eCommerce omgeving over te zetten naar WordPress. We hebben in dit redesign met name gewerkt aan het responsive maken van de webshop, zodat deze ook op tablets en smartphones een gebruiksvriendelijke ervaring biedt. Alpha-Stim.nl is in een nieuw jasje gestoken en de user experience is verbetert ten opzichte van de oude Joomla-website.

 

Is jouw website nodig aan een redesign?

Twijfel je hoelang jouw website nog mee kan gaan?
Is je website verouderd, traag of mis je functionaliteiten?

Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen. Tijdens een bel-afspraak kunnen we kennismaken en kijken we samen naar jouw website. Na de call kunnen we een voorstel uitwerken om je website te redesignen, zodat deze nadien weer jaren mee kan.

Interesse? Plan hier een gesprek in.

Liever nog wat meer onderzoek doen? Check dan ons blog met 21 vragen die je een websitebouwer moet stellen voordat deze voor je aan de slag gaat.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP