Waar moet je op letten bij internationale SEO? | Webcrafter

Waar moet je op letten bij internationale SEO?

Waar moet je op letten bij internationale SEO - webcrafter.nl

Steeds meer bedrijven zien de waarde in van zoekmachineoptimalisatie. De vindbaarheid van je bedrijfswebsite is nou eenmaal zeer belangrijk, immers zonder verkeer geen conversies. Toch zie je dat er nog veel vraagtekens zijn op het moment je met jouw bedrijfswebsite de internationale markt wil betreden.

Maar waar let je op? Hoe zorg je dat je goed vindbaar wordt en heeft internationale SEO effect op je huidige SEO werkzaamheden? In dit artikel leggen we je graag uit wat de belangrijkste onderdelen zijn waar jij op moet letten tijdens internationale SEO.

Basis SEO voor Nederland in een notendop

Voordat je internationale SEO kunt begrijpen is het belangrijk dat je standaard SEO begrijpt. Je website is je fundament van je gehele campagne. Zonder goed fundament is je SEO niet optimaal en ben je eigenlijk al op de verkeerd bezig. Bij Webcrafter kunnen we je helpen om een professionele website op te zetten. Neem gerust even contact op met één van onze specialisten.

Hoe werkt SEO?

Standaard vindbaarheid wordt gecreëerd door pagina’s en concurrentie. Belangrijk is dat je een pagina over het onderwerp dient te hebben. Heb je nou eenmaal de pagina dan maken jouw concurrenten uit waar jij komt te staan. Je concurrenten hebben al jarenlang enige waarde opgebouwd. Deze waarde geeft aan waar je komt te staan binnen Google en hoe belangrijk je met je website bent.

Inmiddels heeft Google honderden factoren om deze waarde samen te stellen, denk hierbij aan klikgedrag, snippets, opbouw van de pagina’s, zoektermverwerking, afbeeldingen, titels en beschrijvingen. Allemaal kleine elementen waar Google aan kan zien dat je serieus met je website bezig bent.

Eén van de belangrijkste factoren die hierboven nog niet genoemd is zijn de links. Links hebben anno 2020 nog een enorme impact op jouw posities. Hoe langer je al aan het bouwen bent met links vanaf andere websites richting jouw website, hoe meer waarde er is opgebouwd en hoe makkelijker het voor je bedrijfswebsite om te scoren.

Hoe werkt internationale SEO

Internationale SEO verschilt maar weinig van standaard SEO. Er zijn drie basiselementen waar jij op moet letten wanneer je de stap naar het buitenland maakt met jouw website.

  1. Vertalen van je website
  2. De keuze voor je domeinnaam
  3. Multilingual Hreflang verwijzing
  4. Internationale links verkrijgen
Vertalen van je website

Het vertalen van je website klinkt misschien als een “no brainer”, maar het komt nog vaak voor dat mensen niet consequent zijn met hun vertalingen. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat de website niet in zijn volledigheid wordt vertaald of dat de teksten veel spelfouten bevatten.

Stel je hebt je eigen Nederlandse bedrijfswebsite dan begrijp je toch ook dat veel spelfouten onprofessioneel overkomt? Kies daarom altijd voor een ervaren vertaalbureau.

Tip! Wist je dat je met behulp van PoEdit gemakkelijk een language-file kunt aanmaken voor bijvoorbeeld je WordPress-template? Je kunt dan gemakkelijk alle elementen op je website vertalen vanuit één overzichtelijk bestand.

De keuze voor je domeinnaam

Kies je voor een mappenstructuur binnen je huidige site (jebedrijf.nl/de/) of kies je voor een aparte extensie (jebedrijf.de)? Ook je structuur is een belangrijk onderdeel om goed over na te denken om op de korte- of lange termijn te scoren.

Het voordeel van een mappenstructuur is namelijk dat je profiteert van de domeinwaarde van je gehele hoofddomein. Een nieuwe .de-domein dient namelijk weer helemaal opgebouwd te worden qua domeinwaarde en gaat qua resultaat langer duren. Wil je het echter zo schoon mogelijk aanhouden dan gaat onze voorkeur toch uit naar een .de-domein. Hier heb je namelijk op de langere termijn meer profijt van en het staat ook vertrouwder voor de klanten.

Multilingual Hreflang verwijzing

De multilingual hreflang (rel=”alternate” hreflang=””) is een onderdeel wat veelal nog vergeten wordt of ook niet consequent wordt doorgevoerd. Met de hreflang geef je aan dat jouw pagina ook in een andere taal beschikbaar is. Om je een voorbeeld te geven van een website die in vier talen beschikbaar is:

<link rel=”alternate” href=”jebedrijf.nl/jouwpagina” hreflang=”nl-nl” />
<link rel=”alternate” href=”jebedrijf.be/jouwpagina” hreflang=”nl-be” />
<link rel=”alternate” href=”jebedrijf.de/ihrseite” hreflang=”de-de” />
<link rel=”alternate” href=”jebedrijf.com/yourpage” hreflang=”en” />

Je geeft dus aan dat de pagina in 4 talen beschikbaar is en op welke url de pagina te bereiken is. Wat veel mensen echter vergeten is dat wanneer je dit op de Nederlandse website implementeert, je dit ook moet laten terugverwijzen vanaf de vertaalde pagina’s. Zodat Google uitstekend in de gaten heeft dat het om een vertaling gaat en dat ze de juiste vertaling moeten laten zien voor de mensen in Duitsland, Engeland en België.

Webcrafter kan je uitstekend helpen met het doorvoeren van de bovenstaande hreflang’s in jouw website. Voor meer informatie kun je contact opnemen.

Internationale links verkrijgen

In het onderdeel “Hoe werkt SEO” lieten we al zien hoe belangrijk inkomende links zijn voor jouw SEO-campagne. Ook voor de internationale SEO zijn links belangrijk, echter hanteer je hier 1 standaard regel. Probeer zoveel mogelijk links te verkrijgen uit het specifieke land. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, directory’s en artikelen. Probeer hier een natuurlijke verhouding in aan te houden en je gaat zien dat je ook in het buitenland eenvoudig blijft groeien.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP