Meer winkelbezoek met Local SEO | Webcrafter

Hoe winkels meer winkelbezoekers kunnen realiseren met Local SEO

Hoe winkels meer winkelbezoekers kunnen realiseren met Local SEO

Local SEO is cruciaal voor elke bedrijfseigenaar. Het helpt enorm om je lokale vindbaarheid te verbeteren en daarom is het des te belangrijker voor winkeleigenaren. Door local SEO goed in te zetten wordt je veel beter zichtbaar voor mensen die zoeken op hun mobiel naar een bedrijf in de buurt.

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 97% van de mensen een zoekmachine gebruikt om een lokaal bedrijf te vinden. Local SEO wordt nog belangrijker als je een fysieke winkel hebt en meer winkelbezoekers wilt aantrekken.

Het belang van Local SEO

Uit een onderzoek van Google bleek ook dat de helft van de consumenten die via een smartphone een lokale zoekopdracht uitvoerden binnen 24 uur een winkel bezochten. Van de consumenten die een dergelijke zoekopdracht op desktop of tablet uitvoerde bezocht ruim 33% binnen 24 uur een winkel.
Een ander voordeel van lokale SEO voor je winkel is dat lokale zoekopdrachten boven de reguliere zoekopdrachten worden getoond.

“More than half of the consumers that perform a local search on their phone visit a store within 24 hours.”

Local SEO strategieën voor meer shoppers in je winkel

Het doel van zoekmachineoptimalisatie is natuurlijk om hogere rankings te krijgen in Google, zodat jouw website bovenaan staat. Niet alleen zorgt dat mogelijk voor meer online verkoop, het zorgt ook voor meer fysieke shoppers in je winkel.

Hieronder delen we enkele strategieën die je kunnen helpen om die felbegeerde positie in Google te krijgen en daarmee meer shoppers naar je winkel aan te trekken.

  1. Vindbaar zijn binnen verschillende categorieën

Het liefst wil je verschijnen in alle zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Een van de dingen die je hiervoor kan doen is het toevoegen van meerdere bedrijfscategorieën in je Google Mijn Bedrijf profiel. Zo kan een restaurant mogelijk ook “bar” als beschrijving selecteren.

  1. Geef specifieke locatie details

Als Google de locatie van je winkel exact weet helpt dat om jouw winkel te tonen in Google Maps. Bevind jouw winkel zich echter in een winkelcentrum of complex, dan is het belangrijk dat je je onderscheid van de algemene adresgegevens van het complex. Noteer niet enkel het adres van het winkelcentrum of het complex, maar vermeld ook op welke verdieping jouw winkel zich bevindt, of dat deze zich in een apart gebouw of bijgebouw bevindt.

  1. Gevonden worden in “telefoonboeken”

Als er meerdere websites zijn die dezelfde informatie delen over jouw website ziet Google dat als betrouwbare informatie. Daarom is het belangrijk dat jouw winkelgegevens overal consistent zijn en 100% correct. Het helpt dus ook om in lokale directories te worden opgenomen.

  1. Zet locatie-gebaseerde advertenties in

Pay-per-click advertenties zetten een advertentie van jouw bedrijf bovenaan in Google telkens als iemand zoekt op een bepaalde zoekterm of zoekopdracht waarop jij adverteert. Je wilt dus geen generieke zoektermen gebruiken, maar juist adverteren naar zoektermen die de specifieke locatie van jouw winkel bevatten, zoals “schoenen kopen rotterdam” of “nikes kopen in Rotterdam”.

Local SEO – wat handige tips

Vandaag alvast een start maken met local SEO? Begin dan met de onderstaande 4 stappen:

  1. Vul je bedrijfsgegevens in Google Mijn Bedrijf in. Zo zien klanten wat je doet, waar je bedrijf is gevestigd en tussen welke tijden ze bij je terecht kunnen. Je kan ook jouw fysieke adres en telefoonnummer toevoegen, alsook een uitgebreide beschrijving van je bedrijf.
  2. Voeg foto’s toe. Voeg vervolgens enkele foto’s toe, van de buitenzijde van het pand en ook de binnenkant. Zo krijgen mogelijke shoppers een beter beeld van jouw winkel.
  3. Vermeld openingstijden. Een echte no-brainer voor elke winkeleigenaar. Laat mensen weten tussen welke tijden de winkel op is. Werk deze tijden ook bij als er afwijkende openingstijden zijn, zoals op feestdagen of in vakanties.
  4. Vraag om reviews. Positieve reviews helpen om je bedrijf in de “local 3-pack” te tonen. Zorg daarom dat zoveel mogelijk tevreden klanten een review achterlaten. Het is vervolgens aan jou om ook te reageren op de reviews van klanten en bezoekers.

Lokale SEO kosten?

Er zijn diverse opties die Webcrafter kan bieden om jouw lokale zichtbaarheid te vergroten in Google. Je kan onze SEO diensten a la carte bestellen, of voor ons SEO Craft pakket gaat. In het laatstgenoemde geval nemen wij alles uit handen; van strategie tot aan implementatie. Dit is met name interessant als je jouw website écht goed op de kaart wilt zetten. Wil je enkel wat kleinere quick fixes, dan kan het a la carte aanbod geschikter voor je zijn. Informeer vrijblijvende naar de mogelijkheden en kosten voor bijvoorbeeld het eenmalig optimaliseren van Google Mijn Bedrijf, het aanmaken van lokale landingpages en title tag en meta-omschrijving optimalisatie.

Meer weten over lokale SEO? Lees verder!

Lees ook deze lokale SEO gids en deze handige local SEO checklist.

Bronnen:

Improve Your Local Ranking on Google (tips van Google)

    NEEM CONTACT OP