Ben je bekend met het volgende?
“He or she who can afford to spend
the most to acquire a new customer, wins.” – Dan S. Kennedy
Het klopt als een bus. Als jij meer dan je concurrenten kunt uitgeven aan je marketing, dan zul je meer klanten aantrekken en meer omzet genereren. Hoe kun je er dus voor zorgen dat jij het maximale uit je webshopbezoekers haalt? Hoe kun je jouw webwinkel optimaliseren zodanig dat je meer omzet genereert? Dát gaan we behandelen in dit artikel.
Heb je nog geen webshop? Dan is dit artikel interessanter om eerst te lezen.
Inhoud
We gaan de volgende manieren behandelen om je webwinkel te optimaliseren. Heb je één of meerdere van deze tactieken al geïmplementeerd voor je webwinkel? Voel je vrij om die onderdelen dan over te slaan.
- Stel een Klant Avatar op
- Ga werken met remarketing
- Werk aan je copywriting skills
- Bouw een e-maillijst op
- Voeg upsells of cross-sells toe
1. Stel een Klant Avatar op
Of je nou schoenen of veganistische huisdieraccessoires verkoopt – je moet inzicht hebben in jouw ideale klant. Wat verwacht jouw ideale klant van jou? Welke producten heeft hij of zij nodig? En waarom? Door een Buyer Persona, ofwel een Klant Avatar, op te stellen kun je een volledig profiel creëren van jouw ideale klant.
Dit klinkt misschien simpel en niet extreem handig. Toch, soms zijn het juist de simpele dingen die verschil maken. Een Klant Avatar is daar een goed voorbeeld van.
Als je eenmaal een helder beeld hebt van jouw ideale klant kun je namelijk gerichter te werk gaan. Je kunt jouw teksten echt toespitsen voor die persoon. Je kunt jouw advertenties en marketing uitingen gaan toespitsen. Dit is stap één om meer omzet te genereren via je webshop.
Zorg dat je jouw klant duidelijk voor ogen hebt.
2. Ga werken met remarketing
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
In plaats van jouw producten te promoten onder een ‘koud’ publiek kun je beter adverteren aan mensen die al enigszins bekend met jouw bedrijf zijn. Dit doe je door middel van remarketing. Met een simpele code op jouw website kan worden bijgehouden wie jouw webshop heeft bezocht. Je kunt dan onder andere via Facebook een gerichte advertentie laten zien aan deze persoon.
“Today it’s not about ‘get the traffic’ —it’s about ‘get the targeted and relevant traffic.’”– Adam Audette
Vaak zijn de kosten per acquisitie een stuk lager als je gebruik maakt van remarketing. Dit is simpelweg te wijten aan het feit dat deze mensen al een beetje bekend met jou zijn. Dan komt jouw advertentie minder rauw op hun dak. Remarketing – doen dus!
3. Werk aan je copywriting skills
Veel ondernemers zijn erg bedreven in het praten over hun bedrijf. Ze kunnen fantastisch vertellen over hun bedrijf, de reden van de oprichting en de producten of diensten die zij verkopen. Veel ondernemers weten dit niet eens van zichzelf.
Waarschijnlijk kan ook jij heerlijk vertellen over de producten die je verkoopt. Als jij met een potentiële klant praat, gaat diegene dan bij jou kopen? Ik acht de kans groot van wel.
Maar ja, denk je misschien, dat is offline communicatie, online kan ik dat niet. Eerlijk is eerlijk, copywriting is een vak apart… Máár iedereen kan beter leren schrijven. De eerste stap is je schrijfstijl zo dicht mogelijk bij je praatstijl te laten. Dus schrijf hoe je praat – makkelijk zat.
En onthoud: practice makes perfect. Je wordt beter door te doen. Ga dus met je teksten aan de slag. Schrijf een aantal productteksten, herschrijf je homepage, voeg teksten toe op je productcategorie pagina’s (overigens een belangrijke voor Google!).
“Do not address your readers as though they were gathered together in a stadium. When people read your copy, they are alone.
Pretend you are writing to each of them a letter on behalf of your client.”– David Ogilvy
4. Bouw een e-maillijst op
Werk jij al met een e-mail marketing provider, zoals Mailchimp of ActiveCampaign?
Het opbouwen van een e-maillijst is een cruciaal ingrediënt voor het optimaliseren van jouw webwinkel voor meer conversies. Niet iedereen zal namelijk tijdens zijn eerste bezoek aan jouw webshop klant worden. Vergroot de kans dat diegene wel klant wordt door hem op jouw e-maillijst te krijgen. Zo kun je hem of haar later nogmaals benaderen, bijvoorbeeld met een gericht aanbod of een handige nieuwsbrief met tips en tricks.
Je kunt mensen zich laten inschrijven door iets waardevols weg te geven in ruil voor naam en e-mailadres. Denk aan een handige, digitale gids, een product sample of een fikse korting.
Maak ook gebruik van e-mail marketing om meer te verkopen aan bestaande klanten. Binnen de wereld van marketing is er de volgende uitspraak: “A customer is a customer, is a customer, is a customer..”. Met andere woorden; eenmaal een klant, altijd een klant. Een klant zal waarschijnlijk niet tot in de oneindigheid bij je kopen, maar de kans op een herhaalaankoop is groot. Het is vaak kostenefficiënter om een bestaande klant nogmaals te laten bestellen, dan een nieuwe klant te werven.
5. Voeg upsells of cross-sells toe
Als je jouw gemiddelde bestelwaarde kunt vergroten draai je al meteen meer omzet, terwijl je niet perse meer webshop bezoekers nodig hebt. Het vergroten van de gemiddeld bestelwaarde kun je het beste doen door upsells toe te voegen, of eventueel cross-sells. Iemand die bijvoorbeeld een hondenriem bij je bestelt kun je ook een aanbod doen voor een praktische anti-schrok etensbak. Iemand die blauwe pumps bij je koopt kun je een bijpassend jurkje aanbieden. Haal meer omzet uit je bestaande klanten met deze tactiek.
Conclusie
We hebben in dit blog vijf manieren behandelt voor webwinkel optimalisatie, variërende van het opstellen van een Klant Avatar tot aan het werken met upsells. Daarnaast zijn er natuurlijk nog enkele zaken die je kunt doen om je webwinkel te optimaliseren. Denk aan: het versnellen van je website snelheid, zorgen dat de Call to Actions duidelijk zijn, zorgen voor meerdere betaalmogelijkheden en natuurlijk zorgen voor een SSL-certificaat. Veel succes met de optimalisatie van jouw webwinkel!