Eén van de meest effectieve manieren om van B2B marketing is B2B content marketing.
Na het lezen van dit artikel weet je wat dit is, wat de voordelen en kosten zijn en op welke manieren je met deze vorm van marketing aan de slag kan.
Wat is B2B content marketing?
Content marketing is een manier van marketing die zich richt op het creëren en promoten van waardevolle content. B2B content marketing is niet anders, behalve dat deze content zich richt op de zakelijke markt.
Dat lijkt misschien lastig, want hoe creëer je content die voor andere bedrijven waardevol en nuttig is? Onthoud dat je altijd schrijft als mens voor een ander mens. Ieder mens heeft drijfveren, ambities en pijnpunten. Dáár wil je over schrijven.
Een aantal voorbeelden van B2B content marketing zijn:
- Een gids over welke led-verlichting een retail-keten nodig heeft
- Onderhoudsadvies voor koffiemachines in de kantine
- Uitlegvideo over het instellen van juiste zithoek van de kantoorstoel
- Een infographic over toename van marketingbudgetten in Nederland
Verschillen tussen B2B content marketing en B2C content marketing
B2B content moet bovenal waardevol zijn. Als de lezer geen waardevolle inzichten of concrete actiepunten uit je content haalt dan mist het zijn doel. Af en toe kun je wel een off-topic bericht plaatsen, zoals een verslag over een bedrijfsuitje. Maar als B2B content marketeer is het vooral de kunst om waardevolle, behulpzame content te creëren en delen.
B2C content is negen van de tien keer ook enorm waardevol en boordevol tips en adviezen, maar soms is er ook branded content die vooral een marketing boodschap op een leuke manier verpakt – dus de boodschap is dan hoofdzakelijk commercieel.
In de wereld van B2B heeft dat weinig zin. Het aankoopproces duurt immers ook langer – het is niet alsof je even wat producten in je winkelmandje gooit en gelijk afrekent. Je moet echt een relatie opbouwen en lange tijd top of mind zitten bij je potentiële klant.
Belangrijkste voordelen van B2B content marketing
Als marketeer voor een bedrijf loont het om je in te zetten voor B2B content marketing. Dit kan namelijk helpen om:
- Meer warme, gekwalificeerde leads te genereren
- Conversieratio te verhogen
- Competitie verslaan door in Google hoger te scoren
- Verhoogde klantloyaliteit en merkvoorkeur
- Vergroot social media bereik
- Goede online reputatie
Kosten van B2B content marketing
Eén punt van aandacht: B2B content marketing is niet gratis.
Het kost veel tijd en moeite om goede content te creëren. Als marketing manager kun je jezelf erin verkijken hoeveel werk jouw online marketeers moeten verzetten om waardevolle, super-content te creëren. Hetzij blogs, infographics of video’s – content creatie kost simpelweg veel tijd en inspanning.
Daarbij is het van belang om in te zien dat B2B content marketing vooral zinnig is als je er budget voor hebt. Je moet een wat lange adem hebben om echt resultaat te zien.
Een vijftal blogs en een verdwaalde infographic gaan natuurlijk niet meteen voor spectaculaire resultaten zorgen.
Er is meer nodig dan dat.
Namelijk een consistente toevoer van waardevolle, kwalitatieve content. Dit is niet alleen fantastisch voor je klantloyaliteit, het helpt ook mee om betere posities in Google te claimen. B2B content marketing kun je ook inzetten op social media. Denk dan bijvoorbeeld aan het delen van jouw artikelen op LinkedIn.
Het voordeel daarvan is het vliegwieleffect dat dan ontstaat: door jouw content te delen op social media krijg je shares en dus nog meer volgers en dus nóg meer shares, et cetera.
B2B content marketing voorbeelden
Goede voorbeelden van B2B content marketing zijn de Blog-methode of Kennisbank-aanpak. Bloggen wordt vaak gezien als een B2C dingetje, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Je kunt hele fraaie blogs schrijver over zakelijke producten of diensten.
Vind je blog te informeel klinken? Noem het dan een kennisbank. Voilà , probleem opgelost.
In jouw kennisbank deel je relevante informatie, licht je vakjargon toe en schrijf je content die zich richt op verschillende vragen van potentiële klanten. Maak content voor voor koude leads, warme leads, nieuwe klanten en terugkerende klanten. Je kunt nu mensen aantrekken, informeren, overtuigen, laten converteren en aan je binden.
Dat is de kracht van een goede B2B content marketing aanpak.