Wat is content marketing?

WAT IS CONTENT MARKETING Img scaled-webcrafter

Content marketing is een vorm van marketing die draait om de creatie en promotie van online content, zoals video’s, blogs en social media berichten. De content promoot niet expliciet de diensten of producten van het bedrijf. Ze zijn vooral gericht op indirect interesse vergroten in wat het bedrijf te bieden heeft.

“Waardevolle content zou centraal moeten staan in jouw marketing strategie.”

Content marketing vormt onderdeel van een content strategie. De strategie is erop gericht om naamsbekendheid, merkvoorkeur en omzet te vergroten.

Voordelen van content marketing

Enkele van de voordelen van content marketing zijn:

  • Verhoogde omzet
  • Kostenbesparing
  • Verhoogde klantloyaliteit

Content marketing als nieuwe standaard

Content marketing is wat ons betreft dé standaard voor moderne marketing.

Bedrijven sturen constant informatie, waarom zou die info niet waardevol en relevant mogen zijn? Waarom zou je geen video’s en blogs benutten?

Niemand zit nog te wachten op gortdroge maandelijkse nieuwsbrieven die enkel informatie over het bedrijf bevatten. Vandaag de dag wordt men bestookt met duizenden marketingberichten, welke berichten werken het beste denk je?

Men wilt waardevolle, behulpzame info – dat kunnen gidsen, infographics of uitlegvideo’s zijn.

“Als bedrijf moet je het niet alleen maar hebben over wat jij allemaal kan of hoe fantastisch je wel niet bent. Goede marketing draait om de klant.”

Goede marketing is onmogelijk zonder goede content

Marketing is simpelweg onmogelijk zonder goede content. Ongeacht welke vorm van marketing je ook voert, je hebt altijd content nodig.

  • Social media marketing: Goede content is cruciaal voor engagement.
  • SEO: Zoekmachines belonen bedrijven die regelmatig goede content plaatsen.
  • Pay-per-Click: Goede advertenties hebben goede copy, dus content.
  • Inbound marketing: Aantrekkelijke content is essentieel voor inbound marketing om te slagen.
  • PR: Succesvolle PR richt zich op nieuws dat gretig wordt gelezen door de beoogde doelgroep.

2. Uitgebreide blogs

Blogs zijn een uitstekende manier om waardevolle informatie over te dragen. Zelf wisselen we uitgebreide, lange blogs af met meer snackable content – dus blogs die kort en to the point zijn. Wat vooral goed werkt zijn blogs die stap voor stap uitleg geven over één specifiek onderwerp, zoals een ultiem blog over alle SEO ranking factoren of de 10 beste e-mail marketing tools.

3. Podcasts

Een andere manier om waardevolle informatie te delen is via podcasts. Podcasts zijn ideaal voor naamsbekendheid en klantloyaliteit. Het lastigste is om een podcast goed te lanceren, dat is vaak het grootste obstakel. Als je eenmaal wat luisteraars hebt is het een kwestie van consistent goede content blijven publiceren.

4. Video’s

Tot slot kun je natuurlijk aan de slag met video’s. Veel mensen denken dat video marketing duur en enorm tijdrovend is. Gelukkig is dat vandaag de dag niet meer zo. Professionele apparatuur is al vele malen goedkoper dan een aantal jaren geleden en met diverse programma’s kan zelfs een leek relatief eenvoudig een opname bewerken.

Welke vorm van content spreekt jou het meest aan? Laat het ons weten via de reacties hieronder.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Subscribe to get the latest updates
>