Het beste SEO plan om mee te starten | Webcrafter

Het beste SEO plan om mee te starten

Als je aan de slag gaat met jouw marketingstrategie voor 2020 mag een gedegen SEO plan niet ontbreken. Een goed marketeer zal ongeveer het volgende doen: Je maakt een SEO-plan en houdt je aan de best practices, je hebt een lijst met begeerde zoekwoorden, je blogt actief en je website is geoptimaliseerd. Je bent bezig met OnPage en Off Page SEO. Je monitort via dashboards van Google Analytics en een SEO-tool, zoals Ahrefs, Moz of Semrush. Daarnaast draai je rapporten vanuit je CMS of marketing automation tool en houd je in een paar Google-sheets bij welke posities in Google je hebt bemachtigd.

Voor de meesten zal het proces niet zo complex zijn. Het ontbreekt simpelweg aan tijd om wekelijks de posities in Google te checken en zoveel content te maken. Het is meer een kwestie van hier en daar wat tips en trucs lezen, die snel implementeren en op goed geluk hopen dat het websiteverkeer toeneemt. Met andere woorden; jouw contentmarketingplan heeft wat hulp nodig. Ben je het zat om de naam van je concurrent boven die van jou te zien als je Googelt op de voor jou belangrijke zoekwoorden?

Als je moeite hebt om op pagina één te komen van Google, of onvermoeibaar werkt om daar te komen; weet dat je niet alleen bent. Slechts weinig bedrijven zijn goed in SEO en weten hoge posities te claimen en behouden. Er zijn natuurlijk ook maar 10 posities op de eerste pagina van Google (advertenties niet meegerekend).

 Als je net als veel andere bedrijven moeite hebt om op pagina #1 te komen in Google, gebruik dan deze bruikbare stappen en til jouw SEO naar een hoger niveau.

1. Begrijp de SEO basics

Vergeet alles wat je denkt te weten over SEO. Ga even na waarom je doet wat je doet op gebied van SEO en waarom Google doet wat het bedrijf doet.

Wanneer je online zoekt via Google, naar een product, adres of afbeelding, verwacht je binnen een fractie van een seconde antwoord. Google lijkt soms bijna je gedachten te kunnen lezen – hij levert je precies aan waar je naar op zoek bent. En Google moet ook wel, want als hij alleen maar slechte zoekresultaten zou tonen zou iedereen naar een andere zoekmachine overstappen. De SERP (Search Engine Results Page) moet daarom altijd optimaal aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker. Geef jij ‘het beste antwoord’ dan is de kans groot dat jouw content hoog wordt geplaatst in Google.

2. Spreek de taal van je klant

Welke vragen spelen er bij je klanten? Wat zijn hun behoeftes? Wat houdt hen ’s nachts wakker? Jouw bedrijf is bezig met het oplossen van hun problemen en het vervullen van hun behoeften, anders zou je geen zaken doen, toch? Vertaal dit naar je website content.

Stap één: begrijp de behoeften van je potentiële klanten. Je kunt namelijk geen hogere posities in Google behalen als je niet in eerste instantie weet waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. Bied de antwoorden op hun vragen op je website. Vertaal jouw producten en diensten naar oplossingen. Word een bron van informatie voor jouw klanten en Google zal je belonen.

Handig: type je zoekwoorden in Google. Zo kom je er direct achter welke content wordt getoond voor deze zoektermen – en die je dus zelf ook moet creëren. Google toont bovendien ook een lijst met gerelateerde zoekopdrachten.  Doe hier je voordeel mee.

3. Maak awesome content

Goede content gaat verder dan een tekstueel blog. Content omvat ook video, webinars, livechat, handleidingen, veelgestelde vragen, en meer. Content wil je zo ver mogelijk verspreiden via alle kanalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Gebruik diverse soorten content om klantvragen te beantwoorden en mogelijke koopbezwaren weg te nemen.

Zorg ervoor dat elk stuk content dat je produceert een duidelijk doel heeft. Wat wil je ermee bereiken? Welke informatie wil je precies communiceren? En, waarom zou je doelgroep er om moeten geven?

Geef antwoorden. Wees behulpzaam. Los problemen op. Maak je inhoud enorm relevant en mega-waardevol. Maak je content altijd van de hoogste kwaliteit mogelijk.

Thought leaders in jouw industrie kunnen hierbij helpen. Benader ze – persoonlijk, via LinkedIn, telefonisch, noem maar op. Stel hun de meest gestelde vragen uit jouw niche en noteer de antwoorden om er een blog-artikel van te maken. Of, nog beter, maak er een podcast van.

Ook handig: vraag of de afdeling Sales en Klantenservice vragen van (potentiële) klanten doorstuurt. Je weet dan welke vragen je moet beantwoorden in je content.

4.  Tijd voor een check-up

Bekijk jouw website eens onder de motorkap. Een handige tool om dit te doen is Ubersuggest (en dan op Site audit klikken). Zijn al je pagina’s voorzien van title tags, goede URL’s, alt-tags bij afbeeldingen en meta-omschrijvingen? Als je hier nog kansen ziet, ga er dan gelijk mee aan de slag. Dit is het laaghangend fruit. De quick wins.
  • Voer een Site audit uit met Ubersuggest en check welke aanbevelingen en fouten uit deze check naar voren komen. Ga daar als eerste mee aan de slag.
  • Voer tevens een check uit met Siteliner om andere issues met de site inzichtelijk te maken, zoals duplicate content.
  • Een andere handige tool is Screaming Frog. Met deze gratis tool kun je tot wel 500 pagina’s scannen. Screaming Frog laat vervolgens zien welke pagina’s nog wat werk nodig hebben.
We hebben het hier over zogeheten On-page SEO, ofwel het optimaliseren van individuele webpagina’s zodat deze hogere posities krijgen in Google. OnPage SEO verwijst zowel naar de content op de pagina als de HTML-broncode van de pagina. Off Page SEO verwijst naar zaken als links en externe signalen – hierover straks meer. Het beste SEO plan om mee te starten

5. Wie linkt er naar jou?

Als er geen andere bedrijven naar jouw website linken, waarom zou Google dat dan wel doen? Backlinks zijn links van andere sites naar jouw site. Hoe meer backlinks je hebt, des te meer autoriteit je hebt in de ogen van Google.

Blackhat linkbuilding zijn ongeoorloofde technieken om aan backlinks te komen. We spreken hier van zoekmachine optimalisatie. Deze praktijken worden dan ook vroeg of laat afgestraft door Google. Het is dus af te raden om linkjes te kopen of om aan linkruil te doen.

Wat werkt er dan wel…

De beste manier om kwalitatieve white hat backlinks te krijgen is door mee te werken aan podcasts of het schrijven van artikelen op andermans platform.

Controleer jouw backlinks. Dit kun je doen via een rapportage uit Semrush of Moz Open Site Explorer (gratis account aanmaken is verplicht). Download de gegevens en zie wie er naar jouw website linken.

Wil je helemaal goed aan de slag met backlinks, bekijk dan ook welke links je concurrenten krijgen. Kijk wie er naar hen linkt en ontdekt mogelijkheden voor backlinks naar jouw website.

Het verkrijgen van backlinks is een Off Page SEO techniek. Off Page omvat alle marketingtechnieken die buiten een website plaatsvinden (vandaar, off page). Linkbuilding is één van de belangrijkste off page factoren. Maar ook vermeldingen van jouw merk zijn een belangrijk Off Page signaal.

6. Krijg vermeldingen

Vermeldingen van jouw bedrijf op lokale, nationale en industrie-directories laten Google en potentiële klanten weten waar ze je kunnen vinden. Actuele vermeldingen creëren bekendheid voor jouw bedrijf en dragen bij aan hogere posities in Google.

Eén van de makkelijkst manieren om hiermee te starten is Google Mijn Bedrijf. Dit is uitermate belangrijk als je een fysieke locatie hebt waar je verkoopt.

Tevens neemt het aantal mensen toe dat een zoekopdracht uitvoert via de smartphone. De kans bestaat dat jouw bedrijf wordt getoond aan mensen die op hun mobiel naar soortgelijke aanbieders zoeken. Zorg ervoor dat jouw Google Mijn Bedrijf-profiel compleet is. Google vraagt naar afbeeldingen, openingstijden en meer. Neem de tijd om een uitgebreid, compleet profiel te maken.

Wat ook handig is voor lokale zichtbaarheid; een landingpage voor elke fysieke locatie van jouw bedrijf. Optimaliseer elke pagina voor stad, provincie en postcode.

7. De zaakjes goed op orde maken

Is jouw website nog niet beveiligd via een SSL-certificaat (groen slotje)? Dit is echt een must. Google geeft al waarschuwingen als een gebruiker naar een onbeveiligde website wilt gaan. Je mist dus veel websitebezoekers als je nog geen website beveiliging hebt geïnstalleerd. Het kost bovendien slechts een paar tientjes om te regelen.

Een ander technisch aspect dat op orde moet zijn is je website snelheid. Idealiter worden jouw webpagina’s geladen binnen 3 seconden. Is jouw site trager? Dan kun je wel gedag zeggen tegen jouw website bezoekers. De meeste mensen hebben niet het geduld om lang te wachten op de informatie die zij zoeken. En waarom zouden zij ook? Google toont niet voor niets liefst snelle websites. Dus als het bij jou te lang duurt, gaan ze wel naar een concurrent.

Gebruik Pingdom Tools om jouw website snelheid te checken. Is er werk aan de winkel?

8. Maak minder, promoot meer

Binnen de wereld van content marketing wordt er aangeraden om 20% van je tijd aan content creatie te besteden en 80% aan het promoten ervan. Zorg dat jouw content beland bij mensen die ernaar op zoek zijn. Deel het met je netwerk. Verwacht niet dat organische SEO al het zware werk doet. Laat anderen weten dat je waardevolle content hebt om te delen. Wees creatief en verspreid je content.

Zorg dat jouw websitebezoekers makkelijk content kunnen delen door bij elke pagina social sharing buttons te tonen. Zorg ervoor dat je relevante social media kanalen benut. Plaats jouw content consistent op deze social media kanalen. Social media zijn een krachtig middel naast SEO om je doelgroep te bereiken en je awesome content te verspreiden.

9. Meet de voortgang

Tijd om al het harde werk te evalueren. Het bijhouden van de voortgang van jouw SEO plan helpt om bij te sturen waar nodig. Het opstellen van doelen en nauwkeurig de statistieken bij te houden helpt om inzichtelijk te maken waar jouw SEO plan sturing nodig heeft. Deze KPI’s moeten gebaseerd zijn op specifieke bedrijfsdoelen. Enkele statistieken om te meten zijn:

  • Posities voor specifieke zoekwoorden in Google
  • Organisch verkeer; m.a.w. hoeveel bezoekers je via Google krijgt
  • Aantal paginabezoeken van organische verkeer
  • Tijd op pagina
  • Aantal backlinks
  • Aantal sessies van organisch verkeer
  • Terugkerende bezoekers
  •  Websitesnelheid
  • Conversies

10. Treuzel niet

Vooruitgang is er niet van de ene op de andere dag. Des te eerder je begint, des te sneller je resultaat gaat zien. Stel een SEO plan op en gebruik dit stappenplan om jouw SEO naar een hoger niveau te tillen. Meer hulp nodig met jouw SEO of content marketing? Neem gerust contact op.




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url