Kosten van SEO: is SEO geschikt voor jouw bedrijf? | Webcrafter

Kosten van SEO: is SEO geschikt voor jouw bedrijf?

Het klinkt natuurlijk fantastisch: Elke dag gratis websitebezoekers die gericht op zoek zijn naar jouw diensten of producten.

Dat is de ware kracht van SEO.

Toch is SEO niet voor iedereen weggelegd.

SEO, ofwel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), kost veel energie en tijd als je het zelf doet. Besteed je jouw SEO werk uit, dan kun je rekenen op de nodige kosten. Voor niets gaat de zon op.

Tip: Wil je samen checken of SEO voor jouw bedrijf uitkomst biedt? Neem dan vrijblijvend een gratis consult af.

Waarom is het moeilijk om SEO kosten in te schatten?

Op de vraag “hoeveel kost zoekmachineoptimalisatie?” is het antwoord vaak “dat ligt eraan”. Niet echt een antwoord waar je wat mee kunt natuurlijk.

De waarheid is dat het sterk afhankelijk is van hoeveel werk er verzet dient te worden. Heb je een net nieuwe website met nog weinig content, dan is content marketing voor jou stap één. Heb je al een behoorlijke website met een aantal slechte backlinks en technische issues, dan wordt het al een ander verhaal.

Bovendien rekent elk SEO bureau of freelancer een andere prijs. Enkele jaren geleden verrichtte Moz een onderzoek waaruit bleek dat sommige freelancers hun diensten voor $25 per uur aanbieden, terwijl sommige partijen meer dan $20.000 per maand vragen! 

Met zo’n kosteninschatting kun je natuurlijk nog niks. Laten we daarom eens verschillende cijfers en mogelijkheden bekijken.

“Ik doe zelf mijn SEO”

Heb je een bedrijf dat nog niet zo lang bestaat of heb je een nieuwe website waar nog niet veel content op staat, dan is het interessant voor je om eerst zelf aan de slag te gaan. Met name vanwege de kostenbesparing.

Wat wel handig kan zijn is het laten uitvoeren van een grondige SEO scan, vaak kost dit tussen de €60 en €400 euro. Zo’n uitgebreide scan toont je exact waar voor jou de verbeterpunten liggen en wat de prioriteiten zijn. Sommige issues – zoals duplicate content- zijn dermate belangrijk dat het weinig zin heeft om met andere dingen aan de slag te gaan tot dit probleem is opgelost. (Overigens betekent duplicate content dat jouw tekst op 2 of meer pagina’s staat. Google houdt hier niet van. Het hecht namelijk de meeste waarde aan unieke content. Zo kan het algoritme ook beter beslissen welke pagina getoond moet worden.)

Maar dat even terzijde 😉

Mogelijk interessant voor jou:

“Ik wil een deel van de benodigde SEO uitbesteden”

Genereert jouw website structureel leads en omzet, dan is het voor jou interessant om een deel van je winst te investeren in SEO. Je hebt dan wat centen achter de hand en kan wat geld aan je marketing besteden. In dit geval zou je ervoor kunnen kiezen om een deel van je SEO uit te besteden, denk aan het optimaliseren van pagina’s, linkbuilding of het schrijven van content.

Een aantal quick fixes kun je mogelijk voor een paar honderd euro laten uitvoeren. Structurele (lees: betere) resultaten worden behaald door maandelijks wat budget apart te leggen voor SEO.

Mogelijk interessant voor jou:

  • Content marketing

“Ik wil al mijn SEO uitbesteden”

Als je voldoende leads genereert via je website en een constante stroom van online omzet hebt dan is het interessant om al je SEO werk uit te besteden. Je kunt dan gebruik maken van een zogeheten “hands-off” aanpak, waarbij je nergens omkijken naar hebt. Je wordt volledig ontzorgd.

Een voordeel van al je SEO uitbesteden is dat we het gehele SEO plan voor onze rekening nemen; we werken de strategie van A tot Z uit en implementeren deze vervolgens. Dus wat je ook nodig hebt, we regelen het. We starten altijd met een grondige SEO scan zodat we exact zien welke verborgen kansen of prangende problemen als eerste aangepakt dienen te worden.  

Ontdek nu het beste SEO pakket met geavanceerde strategieën en de beste resultaten.