Als eigenaar van een website weet je dat het belangrijk is om hoog in de zoekresultaten te staan. Zorg ervoor dat mensen jouw content kunnen vinden en gebruik hulpmiddelen waarmee je de zichtbaarheid van je site kunt verhogen.
In deze blogpost zal worden uitgelegd wat precies "vindbaarheid" betekent, welke SEO-strategieën optimale vindbaarheid geven en hoe je die voor jouw site kunt toepassen. Dus als jij op zoek bent naar manieren om ervoor te zorgen dat mensen rechtstreeks naar jouw website gaan, dan heb ik goed nieuws voor je: in dit artikel laten we je stap-voor-stap zien hoe je dit realiseert. Lees snel verder en ontdek welke 6 stappen er zijn om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.
Waarom is een goede vindbaarheid belangrijk?
Een goede online vindbaarheid is van groot belang voor bedrijven die online actief zijn. Waarom? Een hogere positie in de zoekresultaten van zoekmachines als Google kan leiden tot een verhoging van het aantal bezoekers op de website. Bovendien zal een percentage van die websitebezoekers klant worden .Een goede vindbaarheid is dus niet zomaar een nice-to-have, maar een must-have voor bedrijven die online succes willen behalen.
Hoe werkt SEO?
Wanneer je een website beheert, is het essentieel om door je doelgroep te worden gevonden. Een manier om dit te bereiken is via zoekmachineoptimalisatie, of SEO. Maar wat is SEO eigenlijk en hoe werkt het? Je moet rekening houden met verschillende aspecten, zoals technische SEO, on-page SEO en off-page SEO. Technische SEO houdt zich bezig met de structuur van de website en hoe deze zo geoptimaliseerd kan worden dat zoekmachines jouw website goed kunnen vinden. On-page SEO gaat over de optimalisatie van individuele pagina's op de website, terwijl off-page SEO zich richt op factoren buitenom de website die invloed kunnen hebben op de zoekmachineprestaties. Door deze aspecten goed op elkaar af te stemmen kan je ervoor zorgen dat jouw website goed vindbaar is online.
Stap 1: Zoekwoordenonderzoek
Wil je serieus aan de slag om jouw website beter vindbaar te maken, dan is het cruciaal om je zoekwoordenonderzoek goed te doen. Dit is essentieel om de juiste doelgroep te bereiken en een hogere ranking in de zoekresultaten te behalen. Het is belangrijk om te begrijpen welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar een product of dienst, zoals die van jou.
Gelukkig zijn er veel handige tools beschikbaar om je te helpen bij het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek. Een van de beste tools is SEMrush, een professionele tool die je helpt de juiste zoekwoorden te vinden en te analyseren wat je concurrenten gebruiken. Zo kun je een betere online strategie ontwikkelen en ervoor zorgen dat jouw website goed gevonden wordt door je doelgroep.
Een andere (goedkopere) tool is KWfinder, van Mangools. Ik laat deze tool zien in de video hieronder: