Wat is een online marketing funnel?

online marketing funnel-webcrafter

Een online marketing funnel is een online aankooptraject dat door marketeers wordt ingezet om online bezoekers te leiden tot een ( online ) aankoop.

Een online marketing funnel bestaat uit verschillende stadia, namelijk: awareness, interest, consideration en decision. In ieder stadium heeft de online bezoeker een andere behoefte. Deze stadia komen overeen met de AIDA-formule:

Awareness: in dit stadium is de online bezoeker zich nog niet bewust van het probleem of de behoefte waarvoor hij een oplossing zoekt.

Interest: in dit stadium is de online bezoeker zich wel bewust van het probleem of de behoefte, maar heeft hij nog geen (specifieke) oplossing gezocht.

Consideration: in dit stadium is de online bezoeker op zoek naar een (specifieke) oplossing voor zijn probleem of behoefte.

Decision: in dit stadium heeft de online bezoeker een aankoopbeslissing genomen.

Om online bezoekers door de online marketing funnel te loodsen, is het van belang om voor elk stadium relevante content aan te bieden. Zo weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is.

Waarom is een online marketing funnel belangrijk?

Een online marketing funnel is belangrijk omdat het zorgt voor een duidelijke online customer journey. Hierdoor weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is. Ook geeft het inzicht in welke stadia van de online customer journey er (nog) verbeteringen nodig zijn.

Wat is het verschil tussen een online marketing funnel en een sales funnel?

Het verschil tussen een online marketing funnel en een sales funnel is dat een online marketing funnel zich richt op online bezoekers en een sales funnel zich richt op (potentiële) klanten. Een online marketing funnel is daarom breder dan een sales funnel.

Soorten online marketing funnels

Er zijn verschillende soorten online marketing funnels. Welke online marketing funnel het meest geschikt is, hangt af van het doel dat je wilt bereiken.nnEen paar voorbeelden van online marketing funnels:

  • Lead generation funnel
  • E-commerce funnel
  • Brand awareness funnel
  • Engagement funnel
  • Online marketing funnel voor coaches

Online marketing funnel voor coaches

Doel: online coaching aanvragen

Een online marketing funnel voor coaches is een online marketing tool die je kan gebruiken om online leads te genereren. Deze online marketing funnel bestaat uit de volgende stadia:

Awareness: in dit stadium is de online bezoeker zich nog niet bewust van het probleem of de behoefte waarvoor hij een oplossing zoekt.

Consideration: in dit stadium is de online bezoeker op zoek naar een (specifieke) oplossing voor zijn probleem of behoefte.

Decision: in dit stadium heeft de online bezoeker een aankoopbeslissing genomen.

Om online bezoekers door de online marketing funnel voor coaches te loodsen, is het van belang om voor elk stadium relevante content aan te bieden. Zo weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is.Content voor online marketing funnel voor coaches:

  • E-book: ‘7 stappen om je droomcoachingpraktijk op te zetten’
  • Blog: ‘Wat is een online marketing funnel voor coaches?’
  • Checklist: ‘ online marketing funnel voor coaches’
  • Video: ‘ online marketing funnel voor coaches uitgelegd’

Als je online coaching wilt aanvragen, kun je de online marketing funnel voor coaches volgen. Zo weet je precies wat je kan verwachten en waar je aan toe bent.

Online marketing funnel voor e-commerce

Doel: online aankoop doen

Een online marketing funnel voor e-commerce is een online marketing tool die je kan gebruiken om online sales te genereren. Deze online marketing funnel bestaat uit de volgende stadia:

Awareness: in dit stadium is de online bezoeker zich nog niet bewust van het probleem of de behoefte waarvoor hij een oplossing zoekt.

Interest: in dit stadium is de online bezoeker zich wel bewust van het probleem of de behoefte, maar heeft hij nog geen (specifieke) oplossing gezocht.

Consideration: in dit stadium is de online bezoeker op zoek naar een (specifieke) oplossing voor zijn probleem of behoefte.

Decision: in dit stadium heeft de online bezoeker een aankoopbeslissing genomen.

Om online bezoekers door de online marketing funnel voor e-commerce te loodsen, is het van belang om voor elk stadium relevante content aan te bieden. Zo weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is.

Content voor online marketing funnel voor e-commerce:

  • E-book: ‘7 stappen om online succesvol te worden’
  • Blog: ‘Wat is een online marketing funnel voor e-commerce?’
  • Checklist: ‘ online marketing funnel voor e-commerce’
  •  online marketing funnel voor e-commerce uitgelegd’

Als je online een aankoop wilt doen, kun je de online marketing funnel voor e-commerce volgen. Zo weet je precies wat je kan verwachten en waar je aan toe bent.

Online marketing funnel voor lead generation

Doel: online leads genereren

Een online marketing funnel voor lead generation is een online marketing tool die je kan gebruiken om online leads te genereren. Deze online marketing funnel bestaat uit de volgende stadia:

Awareness: in dit stadium is de online bezoeker zich nog niet bewust van het probleem of de behoefte waarvoor hij een oplossing zoekt.

Interest: in dit stadium is de online bezoeker zich wel bewust van het probleem of de behoefte, maar heeft hij nog geen (specifieke) oplossing gezocht.

Consideration: in dit stadium is de online bezoeker op zoek naar een (specifieke) oplossing voor zijn probleem of behoefte.

Decision: in dit stadium heeft de online bezoeker een beslissing genomen om zich aan te melden voor meer informatie (lead).

Om online bezoekers door de online marketing funnel voor lead generation te loodsen, is het van belang om voor elk stadium relevante content aan te bieden. Zo weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is.

Hoe maak je een online marketing funnel?

Het maken van een online marketing funnel is niet moeilijk. Er zijn verschillende online tools die je kunt gebruiken om je online marketing funnel te maken. Een van deze tools is ClickFunnels.

ClickFunnels is een online tool waarmee je online marketing funnels kunt maken. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken, een sjabloon kiezen en de online marketing funnel naar jouw wensen aanpassen.

Een andere online tool waarmee je online marketing funnels kunt maken, is LeadPages. LeadPages is net zo eenvoudig te gebruiken als ClickFunnels en biedt ook verschillende sjablonen.

Een andere optie is ActiveCampaign. Dit is een online tool waarmee je online marketing funnels kunt maken. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken, een sjabloon kiezen en de online marketing funnel naar jouw wensen aanpassen.

Conclusie

Een online marketing funnel is een online aankooptraject dat door marketeers wordt ingezet om online bezoekers te leiden tot een online aankoop. Een online marketing funnel bestaat uit verschillende stadia, namelijk: awareness, interest, consideration en decision. Soms ook wel; Awareness, Interest, Desire en Action. Om online bezoekers door de online marketing funnel te loodsen, is het van belang om voor elk stadium relevante content aan te bieden. Een online marketing funnel is belangrijk omdat het zorgt voor een duidelijke online customer journey. Hierdoor weet de online bezoeker precies wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is. Het maken van een online marketing funnel is niet moeilijk. Er zijn verschillende online tools die je kunt gebruiken om je online marketing funnel te maken, zoals ActiveCampaign.

Hulp nodig bij het bouwen van een funnel?

Hulp nodig met conversie optimalisatie? Bekijk ons Conversion Craft aanbod.

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>