WordPress SEO tips voor optimale rankings

Als jij als ZZP’er, coach of webshopeigenaar een website hebt op WordPress, dan wil je ervoor zorgen dat je website hoog scoort in de resultaten van zoekmachines. Met het toepassen van de WordPress SEO tips in dit blog bereik je optimale resultaten voor je website!

Inleiding tot SEO voor WordPress

Wat is SEO? Waarom is het zo belangrijk? In dit blog leggen we uit wat SEO is en wat je, ook binnen de context van WordPress, kan doen om de SEO van jouw website kan verbeteren.

1.1 Wat is SEO?

De term ‘SEO’ staat voor ‘Search Engine Optimization’, of in het Nederlands, optimalisatie voor de zoekmachine. Met het verbeteren van de ‘SEO’ kan je er dus voor zorgen dat je website zodanig is ingericht dat een zoekmachine, zoals Google, je website positief beoordeelt en deze dus hoger toont in de zoekresultaten. Je verbetert met SEO de vindbaarheid van je website! Dit kan op allerlei manieren, zoals het verkrijgen van kwalitatieve backlinks en het verbeteren van de laadsnelheid van je website. Het opzetten van een strakke digitale SEO strategie is een absolute must voor de moderne webwinkel, blogger, voor startende coaches, noem het maar op!

1.2 Waarom is SEO belangrijk?

Maar waarom is SEO nu zo belangrijk? Het draait allemaal om het creëren van een sterke online aanwezigheid. Een sterke online aanwezigheid maakt of breekt een organisatie. Als je bijvoorbeeld zelf iets opzoekt in Google, zoek je tegenwoordig dan nog verder dan de eerste zoekpagina? Meer dan 90% van de Google gebruikers in ieder geval niet. Het is dus van groot belang dat je op die eerste zoekpagina terechtkomt. Om dit voor elkaar te krijgen moet je dus je website optimaliseren voor de betreffende zoekmachine. ‘Search Engine Optimization’, dus!

Begin met de basis

Laten we beginnen met het opzetten van een goede fundering voor je website. Er zijn een aantal belangrijke dingen die je kan regelen op het gebied van permalinks, snelheid en gebruiksvriendelijkheid, die een wereld van verschil maken. Neem echt even de tijd om een goede basis op te zetten voor een optimale SEO strategie.

2.1: Juiste setup van permalinks

Eén van de meest belangrijke aspecten van de SEO van je website, is begrijpen wat permalinks precies zijn. We hebben het hier over de permanente URL van de pagina’s en posts op de website. Als je deze permalinks niet optimaal opzet, dan levert dit problemen op voor de zoekmachine die je website wilt ‘crawlen’, met als resultaat dat je website lager in de rankings van de zoekmachine verschijnt. Het is dus cruciaal om een consistente structuur op te zetten voor al je pagina’s en posts. Hoe makkelijker je het maakt voor de zoekmachine om door je pagina’s te navigeren, hoe hoger je in die gewenste zoekresultaten terechtkomt.

2.2 Hoe stel je permalinks optimaal in?

Het optimaliseren van je permalinks is niet zo ingewikkeld als het misschien klinkt. In WordPress ga je eerst naar ‘Instellingen’ en vervolgens naar ‘Permalinks’. Hier kan je de structuur van je permalinks aanpassen. Standaard maakt WordPress namelijk een getal van je pagina, maar voor SEO doeleinden is het beter om te kiezen voor de berichtnaam van de post. Hierdoor wordt de URL van iedere pagina gebaseerd op de titel van die pagina. Zorg ervoor dat de titel van de pagina relevant is voor de content en bevattelijk voor de juiste trefwoorden voor SEO. Verder is het belangrijk om je URL’s kort en simpel te houden. Lange URL’s kunnen overweldigend zijn voor zoekmachines en gebruikers. Het is ook goed om te letten op het gebruik van speciale tekens, spaties of capslock in je URL’s.

2.3 Snelheid optimalisatie

Tegenwoordig willen we nú resultaten en het liefst nog sneller. Het is dus ontzettend belangrijk om de snelheid van je website te optimaliseren. Als het meer dan een paar seconden duurt om een website te laten, dan is de kans hoog dat gebruikers ‘bouncen’, ofwel je website verlaten voordat ze er überhaupt echt zijn.

2.4 Stappen om de snelheid van jouw website te optimaliseren

Er zijn een aantal eenvoudige stappen die je kan nemen om de snelheid van je website te optimaliseren:

  1. Kies een goede webhost: Een high-performance webhost kan de laadtijden van je pagina aanzienlijk verbeteren.
  2. Optimaliseer de afbeeldingen: Grote afbeeldingsbestanden kunnen de laadtijden aanzienlijk vertragen. Gebruik tools om je afbeeldingen te comprimeren zonder kwaliteitsverlies.
  3. Minimaliseer HTTP-aanvragen: Elk onderdeel van je pagina vereist een nieuwe HTTP-aanvraag, dus hoe minder onderdelen, hoe sneller de pagina laadt. Dit realiseer je door het aantal elementen op je pagina te verminderen, HTTP-oproepen samen te voegen en gebruik te maken van CSS in plaats van afbeeldingen waar mogelijk.
  4. Gebruik browser caching: Hiermee kunnen bezoekers van de website elementen van je website opslaan op hun harde schijf in een cache of tijdelijke opslagruimte. Dit betekent dat de volgende keer dat ze de site bezoeken, hun browser sommige delen kan laden zonder ze opnieuw van de server te hoeven aanvragen.
  5. Gebruik een Content Delivery Network (CDN): CDN’s verspreiden de gegevensbelasting door kopieën van de site op verschillende geografische locaties op te slaan. Wanneer een gebruiker je site bezoekt, worden de bestanden geleverd vanuit de dichtstbijzijnde locatie, wat de laadtijd verkort.

Door deze strategieën toe te passen, kan je de snelheid van jouw website aanzienlijk verbeteren, wat ook je SEO-rankings zal verbeteren en een betere gebruikerservaring zal bieden aan je bezoekers!

2.5 Mobielvriendelijk design

Nog nooit was het zo belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Steeds meer zie je dat meer mensen websites bezoeken op hun smartphone of tablet. Een mobielvriendelijk ontwerp zorgt ervoor dat gebruikers een fijne ervaring hebben tijdens het browsen op ieder apparaat. Zorg ervoor dat je website mobiel dus prettig in gebruik is en dat de informatie op iedere pagina kort en bondig is voor een fijne leeservaring.

Content is koning

SEO is een cruciaal aspect voor digitale marketing, maar de content is nog steeds koning. Een gebruiker moet nu eenmaal echt betrokken zijn met de content op je webpagina, zodat ze blijven hangen maar ook later terugkomen voor nog meer content. Bij het creëren van kwalitatieve content kan je rekening houden met de volgende aspecten:

3.1 Gebruik van relevante keywords

Het gebruik van relevante keywords is zeer belangrijk. Door ervoor te zorgen dat je keywords relevant zijn kan je website een behoorlijke boost krijgen in de rankings van de zoekmachine. Ook is het essentieel om keywords te gebruiken die écht relevant zijn en dus ook echt over de content op je website gaan. Zorg er hierbij voor dat je niet bepaalde keywords te veel gebruikt, want dat heeft weer een negatief effect op je rankings..

3.2 Kracht van long-tail keywords

Long-tail keywords zijn een type keywords die een lager zoekvolume hebben dan reguliere keywords, maar die een positief effect hebben op de relevantie van je content. Long-tails zijn namelijk eigenlijk korte zinnetjes, bijvoorbeeld zoekwoorden die een potentiële bezoeker gebruikt om antwoord te vinden op een bepaalde vraag. Door long-tail keywords te verwerken in je content is de kans groter dat een bezoeker het perfecte antwoord kan vinden op hun vraag.

3.3 Belang van kwalitatieve content

Zorg ervoor dat je content informatief is en echt van belang is voor bezoekers. Gebruik je eigen schrijfstijl en werk actief aan het schrijven van goede, meeslepende teksten waar klanten steeds terug voor zullen komen. Dit maakt de kans ook groter dat liefhebbers van jouw stijl meer betrokken zijn met je artikelen en dat ze gedeeld worden op social media.

WordPress SEO plugins die je niet mag missen

Nu we het over content gehad hebben, laten we het eens hebben over specifieke tips voor het gebruik van WordPress plugins en wat je hiermee precies kan bereiken voor betere SEO-resultaten. Er zijn namelijk een aantal plugins die een flink verschil kunnen maken als het gaat om het optimaliseren van je WordPress website voor zoekmachines.

4.1 Yoast SEO

WordPress-plugin Yoast SEO is een gamechanger. Het is een SEO-plugin voor WordPress, waarmee je de leesbaarheid van je website kan verbeteren én checkt of je website voldoet aan de SEO standaarden. Met Yoast optimaliseer je dus content om hoger te ranken in zoekmachines om zo meer verkeer te kunnen leiden naar jouw website.

4.2 WP Rocket

Een andere must-have WordPress-plugin is de WP Rocket plugin. Niet iedereen is een held in het duiken van de code van je website en het sleutelen aan je instellingen. WP Rocket biedt een gestroomlijnde aanpak voor het optimaliseren van je website. Hierdoor verbetert de laadsnelheid van je website (wat erg belangrijk is, zoals we eerder hebben vermeld) en doet je website het beter in de rankings van zoekmachines.

Geavanceerde SEO tips voor WordPress

WordPress is een ontzettend krachtig platform om websites op te bouwen, wat ook de reden is dat WordPress zo populair is. Maar het is dus ook extra belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website echt opvalt tussen alle andere WordPress-websites. Ook hier hebben we een paar trucjes voor!

5.1 Implementatie van sitemaps

‘Sitemaps’ zijn in essentie een blauwdruk van je website die zoekmachines helpt om de structuur van je site te begrijpen. Ze bevatten informatie over de pagina’s, video’s en andere bestanden op je site, en de onderlinge relaties daarvan.

Zoekmachines zoals Google lezen deze XML-bestanden om je website op een meer intelligente manier te kunnen doorzoeken. Dit is vooral handig als je site erg complex is, of bepaalde pagina’s heeft die anders moeilijk te vinden zijn voor de zoekmachines. Door een sitemap te gebruiken, zorg je ervoor dat Google weet welke pagina’s en bestanden je als belangrijk beschouwt, zelfs als je interne links dat niet duidelijk maken.

Door ‘sitemaps’ te implementeren in de structuur van je website kunnen zoekmachines zoals Google eenvoudig de verschillende pagina’s van je website identificeren en indexeren. Het implementeren van sitemaps resulteert dus in een meer ‘zichtbare’ website en potentieel hogere ranking.

5.2 Gebruik van robots.txt

Wellicht heb je deze term ooit gezien tijdens het gebruik van een zoekmachine: ‘robots.txt’. Dit bestand bevat een set instructies die een zoekmachine kan volgen om je website te indexeren. Ook kan je hierin bepalen of er delen van je website zijn die je niet geïndexeerd wilt zien, om te voorkomen dat die delen niet in de zoekmachine verschijnen.

5.3 Integratie met Google Search Console

WordPress biedt naadloze integratie met de Google Search Console. Zo kan je eenvoudig toegang verkrijgen tot handige informatie over je website. Denk hierbij aan de zichtbaarheid van je website, maar ook het zoekgedrag van gebruikers op je website. Alles is in te zien binnen het dashboard, dus je hoeft geen gebruik te maken van tools van derde partijen voor het inzien van deze informatie. Dat scheelt weer!

Samenvatting

SEO kan een krachtige tool zijn als het gaat om het bereiken van meer online bekendheid. Door te begrijpen wat SEO is en waarom het belangrijk is, kunnen WordPress gebruikers hier optimaal profijt van hebben. Hiervoor hebben we enkele WordPress SEO tips besproken. De basis van goede SEO ligt in het juist instellen van permalinks, optimalisatie voor snelheid en mobielvriendelijk ontwerp.

Vervolgens moet je gebruikmaken van relevante keywords, long tail keywords en kwalitatieve content om je website in de zoekresultaten naar boven te brengen. Bovendien zijn er verschillende plugins die helpen bij dit proces, zoals Yoast SEO en WP Rocket. Als laatste zullen implementatie van sitemaps, het gebruik van een robots.txt file en de integratie met Google Search Console je verder helpen bij het optimaliseren van je SEO.

Wil je direct aan de slag met het schrijven van goede blogs? Download hier de ultieme checklist voor het schrijven van SEO-proof blogs.

 

Sander Touw is Managing Director van Webcrafter. Enthousiast over het gebruik van technologie om de wereld een betere plek te maken. Gelooft dat technologie kan worden gebruikt om mensen met elkaar te verbinden, informatie te delen en problemen op te lossen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>