Hoe werkt SEO en andere veelgestelde SEO vragen | Webcrafter

Hoe werkt SEO en andere veelgestelde SEO vragen

Hoe werkt SEO en andere veelgestelde SEO vragen

Je wilt online zichtbaar zijn met je bedrijf. In 9 van de 10 gevallen begint dat met hogere posities krijgen in Google. Ofwel, aan de slag gaan met SEO.

SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie”. Het houdt in dat werk maakt van het optimaliseren van je website, zodat deze hoger in Google komt te staan op relevante zoektermen. In het artikel van vandaag gaan we enkele veelgestelde SEO vragen beantwoorden, zoals: hoe werkt SEO? Hoe vind je de juiste zoekwoorden? Waarom is je website niet zichtbaar in Google? En hoelang duurt het voordat SEO werkt?

Hoe werkt SEO?

SEO, ofwel search engine optimization (zoekmachine optimalisatie) betekent dat je aan de slag gaat met de techniek, tekst en autoriteit van je website met als doel om hogere posities in Google te krijgen.

De posities in Google worden bepaald door zogeheten ranking factoren. Er zijn meer dan 200 ranking factoren die bepalen welke pagina waar wordt getoond in de zoekresultaten.

Kort door de bocht gezegd focust SEO op drie pijlers:

  • Techniek (laadsnelheid, crawlability, indexatie..)
  • Content (teksten, onpage…)
  • Autoriteit (E-A-T, linkbuilding…)

Techniek

Eén van de basispijlers van SEO is de techniek van jouw website. Er zijn een aantal punten belangrijk op technisch vlak, zoals indexatie en laadsnelheid.

Indexatie

Indexatie houdt in of je website goed gevonden én geïndexeerd kan worden door Google. Indexeren betekent dat het algoritme van Google jouw websitepagina’s kan bereiken en in de zoekmachine van Google kan plaatsen. Als jouw website niet in de index opgenomen kan worden, kan Google ze natuurlijk ook niet laten zien in de zoekresultaten.

Website snelheid

Een ander belangrijk aspect van techniek is laadsnelheid van je website en wel om de volgende reden; een trage website is niet gebruiksvriendelijk. Ondanks dat Google 200 ranking factoren hanteert om de zoekresultaten vorm te geven richten de meeste ranking factoren zich op de gebruikers van Google. Dus de meeste zoekmachine optimalisaties komen ten goede van de website bezoekers. Zo ook de website snelheid. Als je een snelle website hebt is de kans dat je hoger in Google komt een stuk groter. Immers zullen mensen langer op je website blijven, mogelijk meer pagina’s bekijken, etc. Dit zijn allemaal zaken die Google meeneemt om de positie van de pagina in Google te bepalen.

Interne links

Ook hoe pagina’s onderling naar elkaar linken op jouw website is een belangrijke technische optimalisatie. Het is zeer waarschijnlijk dat jouw belangrijkste pagina’s de meeste inkomende linkjes hebben, vandaar dat Google dit ook meeneemt als ze de website scannen om te indexeren. Heb je pagina’s die maar weinig inkomende links hebben, dan zijn die pagina’s waarschijnlijk minder belangrijk. Met deze kennis kan je dus gericht linkjes gaan plaatsen naar jouw belangrijkste pagina’s en onderling linken naar pagina’s die gerelateerd zijn. Zo zou ik vanuit dit blog dus kunnen linken naar een ander blog over SEO, bijvoorbeeld over hoe je zoekwoordenonderzoek doet.

Content

Denk je aan SEO, dan denk je waarschijnlijk aan tekst. Content is nog steeds koning. Laten we namelijk niet vergeten dat Google een zoekmachine is die met name wordt gebruikt om informatie (lees: antwoorden) te vinden. Als jij de beste informatie kan geven – en dus het meest relevant bent – is de kans groot dat jouw pagina’s hoger in Google worden getoond.

Blog of kennisbank

Omdat tekst zo belangrijk is voor Google raden we vaak onze klanten aan om te starten met een blog of kennisbank. Dit geeft namelijk de mogelijkheid om te schrijven over uiteenlopende onderwerpen die direct gerelateerd zijn aan je business. Als onderwerp kies je dan een zoekwoord (een woord waar veel naar wordt gezocht in Google) en daarover schrijf je dan een blog. Naarmate je meer blogs toevoegt aan je website zijn er dus steeds meer zoekopdrachten waarmee jouw website vindbaar is in Google.

OnPage optimalisatie

Dan is er nog OnPage SEO. Naast het optimaliseren van de bestaande website techniek is het implementeren van OnPage SEO optimalisaties vaak één van de eerste dingen die we voor klanten doen. De OnPage factoren bestaan uit goede title tags, meta-omschrijvingen en alt tags.

Title tag

De title tag is de aanklikbare titel die je in Google ziet. Het is aan te raden om hier het zoekwoord waarover de pagina gaat te plaatsen:

title tag voorbeeld in Google

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is de uitgebreidere tekst onder de aanklikbare titel in Google. Hier hoeft niet perse het zoekwoord in vermeld te worden (maar indien mogelijk kan ik wel aanraden om het alsnog te doen). Deze tekst heeft als doel om de Googler aan te sporen te klikken op de pagina. Zorg er dus altijd voor dat meta-omschrijvingen uitnodigen om door te klikken.

meta omschrijving voorbeeld

Alt tags

Tot slot hebben we ook nog alt tags. Zoals je zal begrijpen kan de Google crawler (het programmaatje dat de website scant en indexeert) niet letterlijk een afbeelding zien. In plaats daarvan leest Google de bestandsnaam en de alt tag. Laatstgenoemde geeft idealiter een beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is. De alt tag helpt dus mee om Google te laten weten waarover de pagina gaat.

alt text voorbeeld

Leesbaarheid

Een ander belangrijk punt, wat helaas nogal eens over het hoofd wordt gezien, is leesbaarheid. Er wordt vaak gedacht dat je voor SEO aan een bepaalde woordenhoeveelheid moet komen (daarover straks meer), dus gaan mensen schrijven om maar ‘te schrijven’. De tekst die op papier komt te staan is meer bladvulling dan waardevolle inhoud. Hiermee schieten jouw teksten hun doel voorbij. De teksten hebben als primaire doel om waarde te leveren aan de websitebezoeker, door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden. Hierbij hoort ook dat je rekening houdt met de wensen van jouw websitebezoekers. Die zitten niet te wachten op hele lange lappen tekst en lange, complexe zinnen. Houd je zinnen kort en bondig. Draai niet om de hete brij heen maar schrijf pakkend en actief. Het heeft geen zin om je zinnen nodeloos langer te maken om maar aan meer woorden te komen. Zorg ook voor afbeeldingen tussen de tekst, zodat het geheel prettig oogt.

Aantal woorden

“Moet ik dan geen lange teksten schrijven? Dat is toch beter voor Google?”. In zekere zin: klopt, hoe langer de tekst, hoe beter voor Google. Althans, dat is vaak zo. Toch zijn er ook zoekopdrachten waar iemand helemaal niet op een lange tekst zit te wachten. Dit komt omdat er dan een andere intentie is.

Stel ik zoek op “Nike schoenen kopen”, wat wil ik dan? Juist. Schoenen kopen. Ik heb geen informatie nodig, ik wil gewoon Nike schoenen zien voor de beste prijzen. Als ik daarentegen zoek op “beste hardloopschoenen” ben ik nog op zoek naar informatie. Ik ben namelijk aan het vergelijken en zal dus mogelijk ook wat meer interesse hebben in uitgebreidere teksten. Zoek ik op “voordelen van hardlopen” dan ben ik waarschijnlijk zeer goed geholpen met een blog over alle voordelen van hardlopen. Zo zie je dat dus de optimale tekstlengte afhankelijk is van de intentie van de zoeker. Is de intentie aankoopgericht, dan heb je waarschijnlijk een kortere tekst nodig. Misschien enkel een productomschrijving. Is de intentie om informatie in te winnen? Dan mag je tekst gerust wat langer zijn.

Een handige vuistregel is om jouw tekst ongeveer 20% langer te maken dan die van concurrenten. Tenminste, dit geldt voor blog content, voor productomschrijvingen hoeft dit niet altijd beter te zijn. Het gaat niet zozeer om het aantal woorden, maar om de waarde die je kan bieden. Een blog van 1000 woorden zal minder de diepte in kunnen gaan dan een blog van 1500 woorden, dus hoogstwaarschijnlijk is het blog van 1500 woorden waardevoller.

Zoekwoorddichtheid

Een inmiddels zwaar achterhaalde techniek is het schrijven van teksten met het overmatig plaatsen van zoekwoorden. Dit wordt gedaan om de zoekwoorddichtheid te manipuleren, dat wil zeggen dat een zoekwoord een bepaald aantal keer in de tekst vermeld wordt. Ik ga hier niet al te veel over uitweiden omdat ik je zou afraden hier teveel op te letten. Google’s algoritme is inmiddels slim genoeg om aan de hand van de interne structuur, gebruikte woorden en context te herleiden waar een pagina overgaat. Daar hoef je echt geen 20 keer het zoekwoord voor te gebruiken. Het is niet gebruiksvriendelijk om heel vaak een zoekwoord te herhalen in een tekst. Deze techniek heet overigens keyword stuffing.

Autoriteit

De laatste SEO pijler – en mogelijk ook de moeilijkste – is autoriteit.

Stel, je hebt een website met een goed gevulde blog-sectie en veel links naar jouw website. Wat zegt dit? Nou, waarschijnlijk geeft het aan dat jij een autoriteit bent in jouw vakgebied. Laten we kijken wat je kan doen om de autoriteit van jouw website aan te tonen.

Linkbuilding

Als er veel websites naar jou linken is jouw website blijkbaar waardevol. Je kan elke link van een andere website zien als een soort stem. Des te meer ´stemmen’ je hebt, des te makkelijker is het om hogere posities in Google te krijgen. Daarom doen sommige SEO specialisten aan linkbuilding, dat houdt in dat je gericht aan de slag gaat met het krijgen van linkjes naar je website. Een kleine voetnoot; omdat autoriteit – en dus linkbuilding – zo belangrijk is zijn er helaas veel partijen die hier shortcuts of hacks voor inzetten. Vaak werken deze op korte termijn, maar zijn ze schadelijk zodra Google ziet dat je een trucje hebt gebruikt.

E-A-T

E-A-T heeft niks te maken met eten, maar alles met Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit is zelfs zo belangrijk dat Google aangeeft dat het één van de drie belangrijkste beoordelingen is voor het bepalen van pagina kwaliteit. Laten we eens kijken wat E-A-T exact inhoudt.

Expertise

Google laat het liefst pagina’s zien van experts, zodat hun gebruikers echt goed geholpen worden. Dat wil zeggen; de beste pagina’s te zien krijgen. Zorg ervoor dat jouw teksten bruikbaar en betrouwbaar zijn. Zorg voor juiste informatie, bronvermeldingen en mogelijk citaties. Dit is helemaal cruciaal voor financiële en medische bedrijven.

Authoritativeness

Om je autoriteit aan te tonen is het handig om bij blogs een korte biografie te plaatsen, of om op z’n minst te linken naar de volledige biografie. Hierdoor ziet Google (en de websitebezoeker) wie de tekst heeft geschreven.

Voor bedrijven in de financiële en medische sector is het ook belangrijk dat wordt aangetoond welke kwalificaties de schrijver van de content heeft. Google heeft liever niet dat medisch of financieel advies zomaar door jan en alleman gegeven wordt, het laat liever adviezen zien van experts.

Dit houdt ook in dat je zorgvuldig bronnen toevoegt en laat zien hoe je aan je informatie bent gekomen.

Trustworthiness

Tot slot draait trustworthiness om het laten zien dat je een echt bedrijf bent dat men kan vertrouwen. Content is hierbij uitermate belangrijk, schrijf altijd teksten voor de websitebezoeker en niet voor Google. Zorg dat de teksten waardevol, behulpzaam, entertainend of inspirerend zijn. Plaats ook contactgegevens, het BTW-nummer en KVK-nummer op je website. Ook het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel zal het vertrouwen in jouw bedrijf iets vergroten.

Hoe kan ik de juiste zoekwoorden vinden?

Oké, je weet nu wat de drie belangrijkste SEO pijlers zijn (techniek, content & autoriteit). Laten we vervolgens gaan kijken wat je kan doen om de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw website. Om te beginnen is het handig om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat zou men intoetsen om mijn producten of diensten te vinden?
  • Welke vragen of bezwaren kunnen mensen hebben over mijn product of dienst?
  • Wat zijn gerelateerde onderwerpen aan mijn product of dienst?

Hiermee krijg je alvast een beter inzicht in wat jouw potentiële klanten mogelijk intoetsen in Google. Vervolgens ga je met een keyword research tool aan de slag. Zelf ben ik groot fan van KWfinder. Je kan bovendien starten met een gratis account, je hebt dan wel te maken met enige beperkingen aan de hoeveelheid woorden die je per dag kan opzoeken.

Het proces van zoekwoordenonderzoek bij Webcrafter ziet er ongeveer als volgt uit:

  • Bepalen van globale zoekwoorden
  • Globale zoekwoorden opzoeken en zoekvolume en Keyword Difficulty checken
  • Specifieker zoeken naar zoekopdrachten bestaande uit meer zoekwoorden

zoekwoordenonderzoek met KWfinder

Je begint dus vrij ‘breed’. Ik toets bijvoorbeeld in KWfinder “SEO” in. Dan zie ik hoeveel mensen daar per maand naar zoekt (search volume) en hoe lastig het gaat zijn om een hoge positie in Google te krijgen voor dit zoekwoord (Keyword Difficulty). In KWfinder zie je bovendien aan de rechterzijde ook gelijk welke concurrenten in de top 10 staan (mega-handig!). Vaak zijn algemene, ‘brede’ zoekwoorden erg competitief; er wordt veel op gezocht maar de concurrentie/Keyword Difficulty is ook erg hoog. Dus wil je op zoek naar het laaghangende SEO fruit; namelijk de long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekopdrachten bestaande uit 3 of meer woorden, zoals “hoe werkt SEO”, “hoelang duurt het voordat SEO werkt”. Het is veel makkelijker om een blog te laten ranken op een van die zoekwoorden dan voor het woord “SEO”. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe makkelijker het is om daarop gevonden te worden in Google, maar ook hoe minder mensen er waarschijnlijk op zoeken.

In onderstaande video laat ik zien hoe je begint met zoekwoordenonderzoek:

Waarom is mijn website niet zichtbaar in Google?

Een van de veelgehoorde vragen is waarom een website niet in Google zichtbaar is. Er zijn meerdere redenen, vaak zien we in de praktijk de volgende twee scenario’s:

  • De website is technisch en qua OnPage niet op orde
  • De website is nog nieuw (jonger dan 6 maanden)

Als jouw website niet snel is en geen ‘groen slotje’ (SSL certificaat) heeft zal deze mogelijk al onder concurrenten worden geplaatst in Google. Mits natuurlijk de concurrenten dit wel goed geregeld hebben. Mogelijk heb je ook weinig pagina’s en dus weinig zoekwoorden waarop je in de zoekmachine vindbaar bent. Als je weinig pagina’s hebt zal Google de website ook minder snel als autoriteit beschouwen. Dit zijn enkele van de redenen waarom je website niet wordt getoond in Google.

Hoe op te lossen:

  • Installeer een SSL-certificaat (groen slotje) voor websitebeveiliging
  • Gebruik een caching plugin om de website snelheid te vergroten
  • Voorzie alle pagina’s van goede title tags en meta-omschrijvingen
  • Voorzie alle afbeeldingen van relevante alt tags
  • Zorg dat gerelateerde pagina’s naar elkaar linken (m.a.w. ga interne links aanleggen)

Heb je alle bovenstaande punten geïmplementeerd maar zie je nog geen posities in Google? Check dan even of er überhaupt pagina’s worden weergegeven in Google door site://[jouwwebsitenaam] in te toetsen. Zo zie je direct of Google pagina’s van jouw website heeft geïndexeerd. Zie je helemaal geen pagina’s, dan gaat er iets mis waardoor Google jouw website niet kan indexeren.

geindexeerde pagina's opzoeken

Zie je echter op deze manier wel pagina’s? Dan kan Google je site goed vinden en is deze geïndexeerd. Echter kan het zijn dat je website nog vrij ‘jong’ is waardoor je nog geen posities hebt. Over het algemeen zal een website die minder dan 6 maanden ‘oud’ is wat lastiger hoge posities krijgen in Google. Dit heeft te maken met de Google Sandbox, daarover kan ik een apart blog schrijven. Waar het op neer komt is dat een nieuwe website zich als het ware eerst moet bewijzen.

Als jouw website geen goede posities in Google heeft is het mogelijk tijd om een SEO audit te laten uitvoeren en daarna een SEO strategie te laten opstellen.

Waarom heb ik minder traffic naar mijn website?

Er zijn diverse redenen waarom je minder websiteverkeer krijgt. Om enkele redenen te noemen:

  • Er is een Google Core Algoritme update geweest, die de zoekresultaten (tijdelijk) flink in de war heeft geschopt.
  • Je bent ingehaald door je concurrenten, zij krijgen nu de websitebezoekers die jij misloopt.
  • Je bent afgestraft door Google doordat je je niet aan de richtlijnen het gehouden (bijvoorbeeld door aan black hat linkbuilding te doen).

Vaak zien we de meeste schommelingen in posities direct na een algoritme update van Google. Dit zorgt altijd voor de verschuivingen in de zoekresultaten. Als je goede content hebt en je altijd hebt gehouden aan de door Google voorgeschreven richtlijnen is de kans groot dat je enkel tijdelijk een dipje ervaart en al snel weer je posities in Google terug hebt. Hiermee krijg je dan ook weer je websitebezoekers terug.

Als je al enige tijd een dip in websiteverkeer ervaart is het handig om een SEO audit bij ons aan te vragen. We gaan dan kijken wat de daling in traffic heeft veroorzaakt en hoe dit te herstellen is.

Wat is een Google penalty?

Een daling in websiteverkeer en posities kan het gevolg zijn van een Google penalty, ofwel een afstraffing van Google. Zie het als een rode kaart van de zoekmachine.

Als je een penalty hebt opgelopen zal het vaak maanden duren voordat je weer hogere posities kan krijgen in de zoekmachine. Voorkomen is dus absoluut beter dan genezen.

Nu is er niet direct reden tot paniek; de meeste websites die door Google worden gestraft doen bewust iets wat niet mag. Zo is het bijvoorbeeld nog vrij gangbaar dat links worden aangekocht t.b.v. linkbuilding, echter is dat tegen de policy van Google. Zodra je eenmaal door de mand valt kan je een fikse penalty verwachten. Dit is overigens een hele belangrijke reden om te vragen hoe links worden gebouwd als je overweegt in zee te gaan met een linkbuilding partij. Je wilt namelijk beslist voorkomen dat je website wordt afgestraft omdat een linkbuilding partij aan praktijken doet die tegen de richtlijnen van Google indruisen.

Google zal alle technieken afstraffen die tegen de richtlijnen zijn. Dit zijn zogeheten “back hat SEO” technieken, zoals:

  • Spammerige linkbuilding
  • Keyword stuffing (bewust veel zoekwoorden op een pagina plaatsen)

Als je eenmaal een penalty hebt opgelopen kan het maanden duren voordat je website weer helemaal hersteld is. Begin altijd met een link detox, dat wil zeggen; het opschonen van spammerige links naar je website.

Hoelang duurt het voordat SEO werkt?

Hieronder enkele anonieme screenshots van een aantal van onze klanten:

landingpages SEO groei

SEO groei SP

In veel gevallen duurt het zeker 6 maanden voordat een SEO strategie zijn vruchten begint af te werpen. Afhankelijk van de huidige status van je website kan dit langer duren of juist sneller gaan. Is jouw website nog helemaal niet SEO-proof? Dan kan je mogelijk met wat quick wins al eerder wat resultaat zien. De echte ‘klappers’ vallen vaak pas na een maand of zes, dan zul je mogelijk een verdubbeling in je websitebezoekers ervaren.

Zelf met SEO aan de slag, of SEO uitbesteden?

Wil je zelf aan de slag met SEO? Check dan ook de linkjes hieronder met handige tips over hoe je SEO kan leren.

Wil je liever dat wij helpen met de SEO audit, strategie en/of implementatie? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op zodat we kunnen kijken wat bottlenecks en verbeterpunten zijn voor jouw website.

Bronnen & interessant leesvoer:




Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url


    NEEM CONTACT OP